Už od jara jsou studenti, pedagogové, zaměstnanci firem a další lidé nuceni rušit osobní schůzky a místo nich se scházet přes některou z online platforem. Jaké platformy se používají na Univerzitě Palackého? A jak vidí srovnání online platforem vedoucí kateder z Filozofické fakulty?
Zoom, Microsoft Teams, Big Blue Button (dále jen BBB), Moodle, Skype. Tohle je 5 základních názvů, které se budou hodit pro lepší orientaci v tomto článku, většina čtenářů však tyto termíny bude znát. V následujících řádcích si opět zahraju na Mirku Spáčilovou, nebudu však hodnotit filmy, nýbrž jednotlivé online pomocníky.
Při psaní tohoto článku jsem e-mailovými dotazy pátral u vedoucích kateder na FF, z nichž mi od osmi dorazila do dnešního dne odpověď. Ptal jsem se, jakou platformu používají, jestli u nich platí nějaké nařízení ohledně používání pouze jedné platformy a zda u nich probíhalo nějaké školení, které by vyučující připravilo a ulehčilo jim práci.
Stejně tak jsem si udělal menší mini-research mezi mými bývalými spolužáky z gymnázia, kamarády a dalšími známými. Všichni sice studují na jiných univerzitách než na UPOLu, jejich odpovědi na otázky k online výuce byly přesto velmi podobné. Evidentně tak řeší podobný problém většina univerzit!
Jedinou výjimkou bylo brněnské VUT, které nařizuje používání MS Teams a přednášky sdílí na YouTube. Na FF v Olomouci (a podle mých informací ani třeba na FF Univerzity Karlovy) není shoda o používání pouze jedné online platformy. Student tak v některých případech může mít ranní konzultaci na Skypu, pokračuje výuka přes Zoom (materiály k ní najde na Moodlu) a odpoledne stráví přepínáním mezi Microsoft Teams a BBB. Jako zastánce MS Teams (níže vysvětlím proč) jsem se ptal, proč není nařízeno používání pouze jedné platformy.
Většinou na tuhle otázku všichni vyučující odpovídali shodně: je nařízen pouze Moodle, každý vyučující pak pro přednášky, cvičení a semináře používá to, co mu přijde uživatelsky nejpříznivější, v nejvíce případech se jedná právě o Zoom, Teams a BBB.
Podle mě asi 40 % vyučujících používá Zoom, dalších 40 % používá MS Teams a zbylých 20 % používá ostatní platformy.
Jaké jsou plusy a mínusy Zoomu, Teams a BBB? Na to se pokusím přijít v následujícím srovnání:
Zoom
+ neseká se při větších přednáškách
+ fakulta k němu již na jaře zajistila licence
- chat a soubory se po ukončení přednášky smažou
- pouze na základě odkazu
- může se jednat o bezpečnostní riziko
Microsoft Teams
+ licence k němu je přímo v dlouhodobých licencích od Microsoftu, které UPOL má
+ chat a soubory po konci přednášky zůstávají
+ je vhodný i pro chat mezi jednotlivými lidmi a konzultace (není nutné vytvářet odkaz)
– při větších přednáškách se seká
– častější výpadky zvuku
Big Blue Button
+ integrace v Moodlu
– nutnost přihlašování přes Moodle
– nutná zkouška mikrofonu
– při zapnutí kamery u více než dvou lidí se dost často seká
A jaký je můj favorit? Můj favorit je jednoznačně Microsoft Teams. Máme jej zdarma v licencích, které nám platí univerzita, nemusíme si instalovat žádnou další aplikaci, je poměrně bezpečný (na rozdíl od Zoomu se mi na Teams nikdo „nevloupal“) a má v sobě integrované sdílení souborů, chat a nic z toho se po ukončení schůzky nesmaže.
Na závěr tak jedna řečnická otázka. Proč není v tomhle UPOL progresivní a nezavede jednu platformu pro všechny? Vždyť jedna platforma vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přivede, do temnoty sváže...
zdroj: e-mailová korespondence s vedoucími kateder, iTechBahrain.com, virtualdcs.co.uk