Vyhledávání

Ředitel Academia film Olomouc: Na AFU se mi pracuje skvěle

Jakub Korda je ředitelem mezinárodního festivalu populárně-vědeckého a dokumentárního filmu Academia film Olomouc. V nové funkci je prvním rokem, na organizaci AFA se však podílí už několik let. Dále působí na Katedře divadelních, filmových a mediálních studií a zasedá v akademickém senátu FF UP. „Užít si budu muset až nějaký jiný festival, tady mě čeká spousta práce,“ tvrdí.

Kdy ses dostal k AFU jako organizátor? Bylo to už při studiích na UP?

K AFU jsem se dostal před pěti lety, a to už jsem působil na univerzitě coby doktorand. Tehdy naše katedra vlastně převzala pořádání festivalu. V čele organizace stál Petr Bilík a já jsem se dostal do toho užšího týmu lidí, co na festivalu pracují.

Za tu dobu, co se na přípravách festivalu podílíš, jsi vystřídal spoustu pracovních pozic, což se ti dnes, jako řediteli AFA, určitě hodí. Co všechno sis za ty čtyři roky vyzkoušel?

Moje první práce na festivalu byla tvorba katalogu. Potom jsem měl několik let možná ten nejméně příjemný úkol, a to shánět peníze, což do jisté míry dělám i teď. Na jednom ročníku jsem byl hlavní dramaturg, takový ten univerzální člověk, který zaskočí, kam je potřeba. No a dnes jsou to pro mě samozřejmě velmi cenné zkušenosti. Znám celý ten provoz, který na festivalu funguje, a asi do toho i víc vidím.

Změnilo se pro tebe osobně něco, když ses stal ředitelem festivalu?

Tak teď mám hlavně mnohem méně času a více povinností a odpovědnosti. Kromě AFA totiž ještě učím na univerzitě, budu si dodělávat doktorát, dostal jsem se do senátu filozofické fakulty; je toho prostě hrozně moc a musím to všechno nějak časově skloubit. Na druhou stranu mě to ale hrozně baví. Já už jsem pracoval na více festivalech a nikde nebyla taková zábava při organizaci. Tým lidí kolem AFA tvoří převážně studenti a na všech je vidět, jak jsou pro to zapálení a pracují s velkým nasazením. V tomhle prostředí se výborně dělá a každý den se tak můžu těšit do práce.

Chystáš se jako nový ředitel dělat něco jinak než minulé vedení, nebo chceš pokračovat v zajetých kolejích?

Pro mě je důležitá kontinuita festivalu. Před pěti lety se zavedla určitá koncepce, která se nám v minulých ročnících osvědčila. Žádné radikální změny se tedy dít nebudou, ale pár menších přece. Letošní doprovodný program bude více interaktivní. Chceme návštěvníky udržet ještě chvíli po skončení projekcí a taky podpořit noční život. K tomu budou sloužit volně přístupné staré videohry nebo venkovní stan, kde budou probíhat koncerty. Na nějaké věci však musíme změnami reagovat. Návštěvnost AFA se zvýšila tak, že už nám nestačí univerzitní prostory, takže jsme letos museli část programu přesunout i do kina Metropol. Úměrně návštěvnosti roste i pořadatelský tým, který má teď kolem 250 členů, které už musíme nabírat i z ostatních kateder.

V čem si myslíš, že se AFO liší od ostatních festivalů?

Pro AFO je důležité, že kromě filmů nabízí taky spoustu přednášek a diskusních panelů. Myslím si, že právě to je pro návštěvníky hodně atraktivní a nejvíc nás odlišuje. Nakonec ta vědecká témata k tomu vybízejí. Víc než na autory snímků sázíme spíše na odborníky daných témat, což je pro debaty, které obvykle po snímcích následují, důležitější.

Pozvání na festival přijalo několik tuzemských i zahraničních hostů. Je těžké přilákat do Olomouce osobnosti jako je například Cyril Höschl? A z jakého „úlovku“ máš ty osobně největší radost?

S radostí můžu říct, že díky reputaci, jakou si AFO vypěstovalo, je domlouvání hostů čím dál snazší. Letos jsme jich přilákali dvakrát více než minulý rok. Ale dostat na festival ty opravdu velké kapacity je stále problém. Vyjednat s nimi účast může být, vzhledem k jejich vytíženosti, záležitost i několika let.

Jsem strašně rád, že se nám opět podařilo na AFO dostat hosty zvučných jmen. Velkou radost mám třeba z producentky dokumentární série Life od BBC, Marthy Holmes, nebo z hlavního kurátora londýnského vědeckého muzea, Timothyho Boona. Těch jmen je ale spousta.

V současnosti se hodně mluví o dopadech ekonomické krize, která ovlivnila soukromou i veřejnou sféru, což jsou oblasti, ze kterých je AFO financováno. Jak se to dotklo festivalu?

Hledat peníze do rozpočtu je poslední dobou opravdu těžší. Krize se dotkla firem i státu, takže ta podpora od nich je stále tenčí a do budoucna budeme muset hledat nové sponzory. Univerzitu se snažíme finančně zatěžovat co nejméně. Máme ale obrovskou výhodu, že můžeme zadarmo využívat univerzitní prostory, což je, přepočteno na peníze, obrovský vklad.

Přemýšleli jste někdy o zpoplatnění festivalu, jak to už udělala řada českých festivalů?

AFO je opravdu jeden z mála festivalů, které jsou v Česku zdarma, ale když to srovnám se zahraničními vědeckými festivaly, tak si myslím, že se neplatí nikde. Navíc popularizace vědy je tak trochu službou veřejnosti. A pokud chceme vědu představit co nejširšímu publiku, tak musíme zůstat u současného modelu.

Chystáš se i na nějaké projekce, nebo budeš celý týden vytížený prací?

Užívat si AFO je výsadou diváků a ne organizátorů. Ani nevím, jestli bych si byl schopný si nějaký film užít, protože bych měl pořád plnou hlavu toho, jestli všechno klape, jak má, jestli jsou správně titulky, co bude potom a tak. Holt si musím počkat na jiný festival.