RECENZE: Proč je důležité myslet kriticky, vysvětlí příběh Chytrého Hanse

Koně přeci počítat neumí a děti, které nejsou schopné od narození komunikovat, přece jen tak nezačnou mluvit v květnatých souvětích. Ale co když se najednou objeví někdo, kdo vám bude tvrdit opak? Jakou roli nejen v těchto případech hraje kritické myšlení, vám prozradí kniha Kůň, který uměl počítat.

Na začátku 20. století se berlínský učitel matematiky proslavil tím, že svého koně naučil počítat. Celé dny strávil Wilhelm von Osten na dvoře s Chytrým Hansem, jak koně pojmenoval. Nejdřív byl ostatním nájemníkům za blázna, později se na dvojici chodily dívat zvědavé davy, když Hans hrabal kopytem přesný výsledek počtů, které mu jeho učitel či kdokoli jiný zadal. Skutečně se ale mohl kůň naučit počítat? Přesto, že se na něj chodily dívat i nejvýznamnější vědecké kapacity, které věděly, že toto skutečně možné není, nikdo nevěděl, v čem tkví Hansův trik. A nevěděl to ani von Osten, který věřil svému koni i vlastním schopnostem.

Na počátku 90. let se pak objevila tzv. facilitovaná komunikace, která měla rozmluvit nemluvné děti s autismem pomocí asistenta. Děti najednou začaly nejen komunikovat, ale i psát básně, vynikat vědomostmi a jejich rodiče měli radost. Zároveň se ale začala objevovat obvinění rodičů ze zneužívání těchto dětí a radost rodičů vystřídalo jejich zatýkání pouze na základě obvinění dětí používajících facilitovanou komunikaci.

Jak spolu tyto příběhy souvisí? Autoři knihy na nich představují fungování našeho myšlení a důležitost kritického myšlení. Jak se vyhnout sebeklamu, i když předem víme, že něco zkrátka možné není? Někdy se necháme napálit a přijdeme „jen“ o peníze, ale někdy (jako třeba v případě poškozených rodičů) může jít o mnohem víc. Autoři, kteří jsou zároveň profesory psychologie, na příbězích také vysvětlují řadu vědeckých pojmů, které nám právě při kritickém myšlení mohou být prospěšné.

Knížka je napsaná čtivou formou i pro čtenáře ne tolik zběhlé v psychologii. Pokud se objeví nesrozumitelný termín, autoři jej vždy vysvětlují na jednodušším příkladu. Knihu bych doporučila všem, které zajímají psychologické experimenty, rádi přemýšlejí v širších souvislostech nebo jsou jen fanoušky psychologie.

Knihu seženete zde.

Lýdie Hájovská

Studentka pavědního oboru Žurnalistika na Univerzitě Palackého. Kromě Heleny v krabici činná také na serveru DobryZpravy.cz. Svou upřímnost a tvrdohlavost někteří (k její nelibosti) zaměňují za drzost. Směje se i vtipům, které ostatním vtipné nepřipadají.