RECENZE: Proč citlivost neznamená, že je s vámi něco v nepořádku

Občas se to prostě stane. Sedíme v práci či ve škole, obklopeni desítkami různých tváří a z čista jasna jako by z nás byla vysávána všechna energie. Ozvěna hlasů začne být najednou příliš hlasitá, světla září příliš ostře a svetr, který nám ráno připadal tak pohodlný, najednou příšerně kouše. Instinkty velí vydat se na útěk a někam se schovat. Znovu se dobít. „Co mě to popadlo?“ ptáte se sami sebe. Není se však čeho bát. Možná jste jen přecitlivělí. V takovém případě je nová kniha švédské terapeutky Asa-Saga Hammarstedt První pomoc pro vysoce citlivé přímo pro vás.

Slovo přecitlivělý je většinu času spojováno s něčím negativním. Bereme si věci příliš osobně. Lepší pojmenování by však bylo, že příliš pociťujeme. Poznáváte se v tomto popisu? Možná se tedy řadíte mezi tzv. vysoce citlivé osoby (HSP – highly sensitive person), kterým je publikace určena. Jak ale autorka Asa-Saga Hammarstedt podotýká, vaše takzvaná přecitlivělost není žádný problém. Ve skutečnosti to může být vaše největší výhoda. Vysoce citlivé osoby si berou vše a ještě víc – to ale platí nejen u negativních, ale i pozitivních vjemů. Z „vnitřní špatnosti“ se tak v mžiku může stát dar. Dar prociťovat.

První pomoc pro vysoce citlivé je kniha především pro osoby, které si svůj stav již uvědomují, a odborné definice jsou jim tedy známé, na své si v ní však může přijít každý. Kniha nabízí praktické rady a metody pro zvládání přívalů smyslových vjemů, obrnění se vůči emocím druhých a dosažení tělesné i duševní vyrovnanosti. Povídání je prokládáno tipy na jednoduchou jógu a meditaci a také zkušenostmi dalších HSP.

Abych řekla pravdu, ze začátku jsem byla vůči knize lehce skeptická. Asa-Saga Hammarstedt mě však vyvedla z pochybností během několika řádků. Kniha není žádná kuchařka na štěstí, naopak představuje spíše lékárničku první pomoci. Autorka vychází z vlastních zkušeností a jde to znát. Kniha je psána velmi citlivě, dobře se čte a především je „v kontaktu s realitou“. Většina rad je proveditelná během vteřiny, a i když by se mohly zdát banální, v záchvatu emocí nám nemusí ihned přijít na mysl. Čtenáři nic nevnucuje, ba naopak k němu sama promlouvá a zdůrazňuje, že pokud se na řešení svého trápení ještě necítí, je to naprosto v pořádku.

Kniha je k dostání zde v nakladatelství Portál.

Dominika Kutheilová

Studentka Žurnalistiky na UP, ve volném čase aspirující fotografka, tatérka, poeta a milovnice tapírů.