Vyhledávání

MFDF 2017: Sobota

Sobotní ráno bylo hektické. Večer jsme šly spát vyčerpané a přirozeně se nám nechtělo vstávat. Asi v půl 9 už ale vyrážíme plné nadšení a připravené na další festivalový den. A zamíříme si to rovnou do Hotelu Gustav Mahler na přednášku s názvem Zkoumání pravdy.

Snímek z cyklu Český žurnál, Hranice práce

Alexandra Uhlová, novinářka, která se v přestrojení nechala zaměstnat v nejhůře placených profesích po celé České republice, vypráví o svých zkušenostech z natáčení. Záznamy z pracovní doby a informace, které posbírala od spolupracovníků se staly podkladem pro dokument Apoleny Rychlíkové Hranice práce, který spadá pod cyklus Český žurnál. Saša strávila v takových pracích asi půl roku, vystřídala pět různých pozic a seznámila se s lidmi, kteří jsou tam zaměstnaní mnohem delší dobu. Nikomu nelhala, ani když se postupnými otázkami nakonec dostali k tomu, že je ve skutečnosti novinářka.

Poté se vydáváme na vůbec první promítání pokračování Manželských etud od Heleny Třeštíkové. Samotnému snímku předchází i jeho dva předešlé díly, aby byl dosavadní časosběr kompletní. Na osudech Standy a Zuzany je demonstrovaná nejen tehdejší doba a poměry, ale jejich rozdílnost i spory. Vzali se mladí, mají spolu dvě děti a manželství jim nakonec vydrželo patnáct let. Na konci aktuálního dílu se jejich rozdílnost zrcadlí ještě více. Režisérka ukazuje i osudy jejich dětí, setkáváme se ale i se Standovým rozhořčením z nynějšího politického dění, což je pro diváka novinkou. Po promítání přichází do sálu sama Helena Třeštíková, aby odpověděla na některé dotazy. Nakonec prozradí, že by ráda natočila i čtvrté pokračování.

Budova DKO, jedno z hlavních dějišť jihlavského festivalu

Po debatě využíváme krátké pauzy na rychlé novinářské kafe a už zase chvátáme na další bod programu. Máme v plánu se vetřít na slavnostní zakončení festivalu, které se koná v Domě kultury a odborů. Svá místa si nakonec opravdu v tlačenici vystojíme. Vyhlašování jednotlivých vítězů (zaslouží si vlastní článek) se střídá s doprovodným programem. Na jevišti se tak kromě režisérů a autorů objeví i bojovníci Krav Maga ze souboru Kapap nebo třeba folklorní soubor Pramínek. Cenu za přínos světové kinematografii přijel převzít Marcel Ophüls.

Marcel Ophüls přebírá cenu za přínos světové kinematografii

I když program ještě nekončí a v neděli čekají na znovuuvedení vítězné snímky, vyvrcholení festivalu přichází záhy po vyhlašování cen. Snímek Kandidát: Vzestup Emmanuela Macrona v rámci zvláštního uvedení a světové premiéry nabízí klasický pohled do zákulisí volební kampaně muže, který kandiduje do čela Francie. Netočí se však pouze kolem něj, ale zachycuje i jeho nejbližší okolí, odborné poradce a spin-doctory, kteří ho, jak už ale víme, dostali nakonec až na vrchol. Bezmála dvouhodinový dokument na svém konci sklízí potlesk, i když sál už zdaleka není tak plný. Poslední diváci se vydají ven vstříc větru a dešti, ať už je jejich cílem bar, hotel anebo některý z dalších doprovodných programů.

 

Autoři: Lucie Kratochvílová, Lucie Ješátková

Fotografie: archiv MFDF 

Lucie Kratochvílová

I když se tvářím, že tomu naprosto rozumím, tak většinu času nemám ani páru. Své problémy s prokrastinací vyřeším zítra. Pravdu hledám na dně lahve a má láska k vínu je nehynoucí a věčná. Úplatky beru.