Vyhledávání

MFDF 2017: Pátek

Přijíždíme do Jihlavy s klasickým zpožděním. Dálnice D1 opět nezklamala, naše nadšení ale jen roste. Už s prvním krokem na Masarykovo náměstí cítíme atmosféru Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů. Už z dálky je vidět stavba postavená jen kvůli festivalu – Maják/Lighthouse s Café Fond. My ale míříme do hlavní budovy, která je kousek od náměstí. Vyzvedáváme akreditace, festivalový katalog a program. Jako novináři dostáváme i stále více oblíbené plátěné tašky. Hned u vchodu se míjíme s kolegy z Olomouce.

Na první film míříme do Horáckého divadla na Malou scénu. Přicházíme více než půl hodiny před začátkem, už tak se ale na schodech tvoří dlouhá fronta. Jsme jedni z posledních diváků, na které zbyla židle. Začíná promítání snímku Z lásky nenávist. Časosběrný dokument, ve kterém líčí pět žen své vlastní zkušenosti s domácím násilím. Koncept je založený na statické kameře a jednoduchém střídání a prolínání jednotlivých příběhů. Ty jsou však natolik silné, že nepotřebují další doplnění. Po filmu následuje debata a do sálu přichází tvůrci spolu s jednou z protagonistek Daria Čapková.

Diskuze se štábem filmu Z lásky nenávist 

Ihned poté následuje promítání dalšího filmu Máma z basy. Jedná se o pokračování dvacetiminutového krátkometrážního filmu S mámou v base. Děj se zaměřen na tři hlavní hrdinky, které byly spolu se svými dětmi umístěny do věznice ve Světlé nad Sázavou. Režisérka v druhém díle sleduje jejich vývoj po propuštění domů, úskalí při hledání práce a vyvarování se recidivě. Na promítání přijela i režisérka a jedna z maminek Petra se svým synem Jiříkem, aby odpověděli na dotazy diváků.

Margareta Hruza (vlevo) a Ivana Pauerová Miloševičová

Opět se dostáváme do časového presu a urychleně se přesouváme na další projekční místo do Domu kultury a odborů. Fronta na tohle promítání se táhne přes dvě patra a začínáme mít obavy, že se dovnitř ani nedostaneme. Nakonec usedáme na zem do úplně první řady. Začínáme krátkometrážním snímkem z prostředí Vietnamské komunity Bo Hai. Tvůrce zaznamenal příběh svojí rodiny, která vlastní večerku v Praze. Další následuje dokument s názvem Děti státu, který se zaměřuje na problematiku norské organizace Barnevernet a staví na mediálně známém případu manželů Michalákových. Po něm opět následovala debata s tvůrci, režisérkou Ivanou Pauerovou Miloševičovou a její norskou kamarádkou ze studií Margaretou Hruza.

Domů se konečně dostáváme chvíli po půlnoci. Jsme nadšené a unavené, ale i tak se těšíme zase na další den a snímky, které nás čekají. Tak náš čtěte.

autoři: Lucie Kratochvílová a Lucie Ješátková 

Lucie Ješátková

Nesmírně zmatená žena bloudící Olomoucí. S lehkou formou maniodepresivní psychózy a neutuchající touhou po vínu.