RECENZE: Tma – O Hvězdách, strachu a pěti nocích na hoře

Norská novinářka Sigri Sandberg se v tomto příběhu, který nese odpovídající název Tma a podtitul O hvězdách, strachu a pěti nocích na hoře, rozhodne čelit svému největšímu strachu. Tmě.

Aby byl příběh opravdový, autorka pobývá sama pět dní během polární noci v norských horách. Popisuje svoje nejniternější pocity i to, jak se s nimi sama snaží co nejlépe vypořádat. Každý den usiluje o zachycení pozitiv tmy, a zjistit tak, proč bychom si jí měli vážit a proč si někteří lidé volí pobyt v temnotě jako terapii.

Kniha je čtivá, protože autorka celý příběh popisuje chronologicky, ale využívá zde i úryvky ze starého deníku a z dopisů Christiane Ritterové. Christiane se narodila v Karlových Varech a před druhou světovou válkou strávila s manželem, lovcem arktické zvěře, rok na Špicberkách. Zde nastává možnost porovnání, jaké to je pobývat ve tmě nyní a jaké to bylo před více než osmdesáti lety. Jako čtenář musím usoudit, že je zajímavé v rámci jedné knihy sledovat dva podobné, a přesto odlišné příběhy.

Příběh se čte velmi dobře a je velice poučný. Jako člověk, který má strach ze tmy, mám na knihu velice kladný názor. Hlavně proto, že mě samotnou nutí zamýšlet se nad tím, zda bych nějaký pobyt ve tmě neměla také absolvovat. Kniha mě donutila přemýšlet nad mými největšími strachy a důvody, proč se tmy vlastně bojím, tady jsem se ztotožnila s autorčinými pocity. Velké plus dávám tomu, že mě příběh dovedl k zamyšlení nad tím, co je v životě důležité, a k uvědomění, že spoustu věcí dokážu já sama. Kniha se může zdát jako obyčejný příběh o temnotě, ale po dočtení poslední věty vás obrazně řečeno "vykopne na denní světlo".

Kniha k dostání zde.

Anna Havlová

Milovnice hudby a dobrého jídla. Hrdá na to, odkud pochází.