Vyhledávání

Obrovská vlna solidarity zachvátila Olomoucký kraj

Už od počátku vyhlášení nouzového stavu se v České republice strhla obrovská vlna solidarity napříč všemi kraji. Vzhledem k nedostatkovému počtu roušek se lidé rozhodli aktivně zapojit do jejich výroby a ze dne na den se tak z většiny z nás stali krejčí či švadlenky. Nezahálela ani Charita Olomouc, která se od počátku stavu nouze angažovala jak ve výrobě ochranných roušek, tak i v jejich nabízení potřebným. Doposud bylo vyrobeno či získáno od dárců více než 4194 roušek a bezmála 200 kusů bylo vydáno potřebným. Navíc se organizace před více než týdnem zapojila ve spolupráci s městem Olomouc do služby Nákupy pro seniory.


Šije celá Olomouc...

S vyhlášením plošné karantény přišlo opatření, které dočasně uzavřelo mimo jiné i většinu kamenných obchodů. To se týkalo také obchodu Dobrodruhá na Wurmově 5, který donedávna sloužil jako designová prodejna se zbožím z chránených dílen a výběrovými second-handovým kousky. Dveře této prodejny se však znovu otevřely už po necelém týdnu, a to z jediného důvodu. Nově se zde vytvořilo „příjmové a výdejní okénko“ pro veřejnost, kde mohou dobrovolníci roušku jednoduše darovat, nebo může kdokoliv, kdo roušku naopak potřebuje, přijít a odnést si ji. „Zpravidla vydáváme 2 roušky pro jednu osobu, aby měl dotyčný podle doporučených pokynů ústenky na střídání. Roušky poskytujeme zdarma, ale pokud chtějí lidé přispět dobrovolnou částkou, což si ve většině případů přejí, mohou svůj dar vhodit do kasičky,“ popisuje Kateřina Steinerová, sociální pracovnice Charity Olomouc.

V pondělí po vyhlášení nouzového stavu navíc ve Wurmově ulici vznikla v prodejně U Samaritána provizorní šicí dílna. Nezištně se do ní zapojilo mimo charitativní pracovníky také 13 klientů azylového domu, nocleháren a denního centra, aby co nejdříve zajistili dostatek potřebných ochranných roušek v sociálních službách. Během prvních pár dní se jim podařilo s pomocí dobrovolníků ušít bezmála 100 roušek a zabezpečit tak nejen pracovníky, ale i klienty Charity Olomouc. „V současné chvíli fungujeme nejen jako šicí dílna, ale i jako přípravna materiálu, který pak putuje k našim 30 dobrovolným švadlenkám, od kterých si roušky zase zpětně vyzvedáváme ušité a nabízíme je do služeb i veřejnosti,“ vysvětluje Steinerová. V předešlých dnech navíc Charita obdržela od olomouckých skautů obrovskou zásilku s více než 1500 kusy roušek.

Vlna solidarity v šití roušek zaplavila i sociální sítě, zejména Facebook. Charitě postupně přichází desítky zpráv s nabídkami pomoci s šitím roušek, dodáním potřebných materiálů či opravou šicích strojů. „Dobré ráno, mám možnost dodat textilní roušky. Jde o 100% bavlnu a šila je kamarádka, ráda by je předala nebo je k vám nějak dostala. U některých jsou použité bavlněné šňůrky, u některých gumičky,“ uvedl jeden z dobrovolníků ve zprávě pro Charitu Olomouc. Nezištnou pomoc nabízí zkrátka stále více lidí.

Pomoc při nákupech pro seniory

Obrovský úspěch zažívá také nová služba Nákupy pro seniory, v rámci které dobrovolníci i zaměstnanci Charity nakupují od pondělí do pátku potřebné léky, potravinové i drogistické zboží pro seniory a následně jim věci doručí domů. Pro spoustu starších lidí, kteří jsou v rámci epidemie v tzv. rizikové skupině, představuje nynější období velkou psychickou zátěž. Mnozí z nich se navíc bojí nebo pro ně není fyzicky možné si nejzákladnější potřeby samostatně zajistit, a proto vítají tuto službu velmi vřele.Za relativně krátkou dobu se do Charity Olomouc přihlásilo přes sto dobrovolníků. „Když začala vstupovat v platnost různá opatření v souvislosti s koronavirem, chtěla jsem se v této zvláštní a náročné době zapojit do pomoci těm, kteří to potřebují - když na to mám čas i síly,“ přibližuje svou zkušenost studentka psychologie a teologie na Univerzitě Palackého Magdalena Lhotská.

Do spolupráce se službou Nákupy pro seniory se zapojila například prodejna Globus. „Spolupráce mezi obchodním domem Globus a Charitou funguje zatím velmi dobře,“ pochvaluje si nastavený systém dobrovolník Pavel Lexmaul. Pro nákupčí je vždy na informacích připraven speciální nákupní košík, přepravky, dokonce i gumové rukavice. „Personál obchodu pro nákupy seniorům vyhradil i jednu pokladnu (č. 14). Díky tomu může nakupování probíhat mnohem rychleji, bez čekání v nekonečných frontách,“ dodává závěrem dobrovolník. Co se týče obtížnosti, nejtěžší je prý snad jen najít jednotlivé položky ze seznamu. K nákupu dostanou dobrovolníci dvě účtenky. Jednu přicvaknutou sešívačkou k tašce s nákupem, ta slouží seniorům pro kontrolu, a druhou, kterou senior pouze podepíše a ponechá si ji Charita pro následnou fakturaci. Důležité je, že celý nákup probíhá opravdu bezkontaktně, neboť senior na místě nic neplatí. Po dodání tašky ke dveřím dobrovolník pouze počká na podpis od seniora. „Jakmile předáme poslední nákup směny, vracíme se domů, někdy unavení, ale s dobrým pocitem, že jsme mohli pomoct těm, kteří to teď potřebují,“ dodává na závěr studentka Lhotská.

Zdroj fotografií: www.olomouc.charita.cz

Denisa Obrtelová

Studentka Žurnalistiky a Evropských studií na UP. Věčně zaneprázdněná optimistka s kreativní duší.