RECENZE: Znovuobjevená láska k životu podle Marie Fredriksson

Příběh švédské popové hvězdy Marie Fredriksson se na první pohled může jevit jako pohádka. Splnil se jí dětský sen stát se známou a uznávanou zpěvačkou, prorazit nejen v rodné zemi, ale sklidit úspěch po celém světě. Kvůli smrtelnému nádoru na mozku se ale najednou vše obrátilo vzhůru nohama. Sláva, úspěch a peníze už nebyly hlavní prioritou, za kterou bylo třeba se hnát. Největšího vítězství nad osudem dosáhla právě díky lásce k životu.

Chci vám vyprávět, jaké to je, když člověka zasáhne osud, tak jako zasáhl mě. Žádné kudrlinky. Prostě tak, jak to doopravdy bylo.“

Abych pravdu řekla, skupina Roxette nikdy nepatřila mezi mé nejčastěji poslouchané interprety. Myslím si, že výrazně zasáhla zejména generaci mých rodičů. Zato jsem vždy milovala jednu z jejich nejznámějších písní It Must Have Been Love. Náhodou jsem ji kdysi objevila díky filmu Pretty Woman a od té doby jsem měla alespoň malé ponětí o existenci jejich seskupení. Co mě tedy přesvědčilo k tomu, abych se ponořila do vyprávění Marie Fredriksson? Očekávala jsem realistickou emotivní autobiografii, přesně takovou, jak ji sama vidí – bez zbytečných kudrlinek.

Marie popisuje své zážitky z dětství, začátky její kariéry plné namáhavé práce i samotný průběh nemoci, která později velmi ovlivnila budoucnost celé kapely. Spoluautorka, švédská novinářka a spisovatelka Helena von Zweigbergk jí dopomáhá předat onu message celého příběhu. Ten nemá být chronologickým vyprávěním, mapujícím celý její život kousek po kousku. Hlavním cílem bylo zachytit emocemi nabité vzpomínky, vystihnout, jak neskutečně silným a pozitivním člověkem Marie je a jak své přednosti využila k tomu, aby porazila zákeřného strašáka v podobě rakoviny. Ostatně o tom vypovídají i rozhovory s lidmi, kteří měli možnost Marii blíže poznat.

Měla v sobě fantastickou energii. Jak v pracovním, tak v osobním životě. Na jednu stranu byla skutečným rockerem, který po dlouhém pracovním dni do noci vysedává v baru s pivem  užili jsme si spolu skutečně mnoho zábavy , ale na druhou stranu je výjimečně kreativní a do své práce dává všechno.“

Je to živel. Je pro ni neuvěřitelně snadné zprostředkovávat pocity. Je to její přirozenost. Její hlas má neuvěřitelnou sílu, ačkoliv Marie sama je tak křehká. Navíc patří k několika málo zpěvákům, kteří si sami dokážou psát texty. Příběhům jejich písní člověk prostě věří.“

Marie je přímá a zpívá od srdce. Pak se není co divit, že tím dokázala učarovat celému světu. Má to určité cosi, co nemá nikdo jiný.“

Velmi mě překvapilo, a zároveň mi vykouzlilo poněkud nevěřícný úsměv na rtech, Mariino setkání s jejím současným manželem Mickem. Dokážete si vůbec představit, že po 24 hodinách poznáte osudovou lásku a hned vzápětí ji požádáte o ruku? Stačí vůbec tak krátká doba k tomu, abyste si byli jisti svými city? Šlo o velmi spontánní, přesto dobré prvoplánové rozhodnutí, ze kterého vzešlo dvaatřicetileté manželství, nejlepší přátelství a dvě děti. Právě Micke byl své ženě největší oporou při boji s rakovinou, neustále jí dodával pocit naděje a povzbuzoval ji v tom, aby se nevzdávala.

V jejích očích jsem zahlédl sebe. Viděl jsem touhu, kterou jsme sdíleli. Samotu, již jsme oba pociťovali. Tím, že byla Marie známá po celém světě, jsem o ní měl určitý obrázek. Ten však nepasoval k člověku, kterého jsem tehdy poznal a do kterého jsem se zamiloval, ačkoliv jsem Marii už dlouho obdivoval. Najednou jsem viděl, jaká za vším tím humbukem je. Někdo jí chyběl. Já. A ona chyběla mně. Zní to asi zvláštně, ale tak to bylo.“

Jak jen vysvětlit, co se tehdy stalo? Byl to neuvěřitelně krásný pocit. Všechno do sebe zapadlo. Okamžitě jsem věděla, že s Mickem mi do života vkročila velká láska. To se pak člověk může jen uvolnit a následovat své srdce. Společně jsme byli a dodnes jsme neuvěřitelně silní.“

Stres, rychlé životní tempo a snaha vydat ze sebe to nejlepší na koncertech s největší pravděpodobností u Marie způsobily stav na pokraji vyhoření. Najednou se cítila zesláblá, deprimovaná a pod příliš velkým tlakem. Až zpětně si uvědomila, že to mohla být příčina jejího onemocnění. Dlouhá léta se léčila a je vlastně velký zázrak, že přežila. Na začátku jí lékaři předvídali pár let života. Ovšem její neústupná povaha ji podpořila v tom, aby bojovala.

Bohužel si následky po chemoterapiích nese dodnes. Špatně vidí na pravé oko a do nohy dostává bolestivé křeče, které jí znemožňují pohyb. Učila se znovu číst a psát, dokonce i texty všech písniček si musela osvěžit. A že to nebylo jednoduché. I když si sáhla na samé dno svých sil, byla schopna se odrazit, a to hlavně díky hudbě. Potřebovala zpívat, vidět oddané fanoušky a stát znovu na pódiu, protože přesně tam si připadala silná a sebevědomá.

Kvůli jejímu zdravotnímu stavu Roxette před rokem oznámili definitivní konec vystupování. Přiznat si to muselo být velmi těžké, Marie ovšem nezoufá. Plně se teď soustředí na rekonvalescenci a ničeho nelituje.

Byli jsme proklatě dobrá kapela! Naše nejnovější album je dle mého mínění jedním z našich nejlepších. Všechno, co jsme s Roxette zažili, patří k tomu nejlepšímu, co se v mém životě událo. Opravdu jsme zažili výjimečné chvíle. Všichni ti lidé na celém světě, které jsem měla šanci poznat. Ten neskutečný úspěch. Stala jsem se světovou hvězdou. Co všechno jsem zažila, to už mi nikdo nevezme.“

Od samého začátku jsem neměla sebemenší problém s udržením pozornosti. Přispěl k tomu i poslech písní, které jsou pro Marii velmi důležité. Jejich seznam vložila na konec knihy včetně názvu playlistu na Spotify. Spolu s obrázkovou přílohou tak skvělým způsobem podporovaly mou představivost při čtení. Mé očekávání splnila na jedničku, dostala jsem přesně to, co jsem chtěla, a to strhující zpověď s jasně daným poselstvím – užívat si života plnými doušky každý den.

Člověk se nesmí ztratit v temnotě. Budu bojovat o každou světlou a krásnou chvíli  po zbytek svých dnů.“

Pokud i vy patříte mezi milovníky silných příběhů, vřele vám knížku doporučuji. Zakoupit ji můžete zde.

Simona Šustková