RECENZE: We Will Rock You, ale ne zas tak moc

Sex, drogy a rock'n'roll. Těmito slovy by se dal jednoduše shrnout snímek Bohemian Rhapsody, popisující život Freddie Mercuryho a skupiny Queen. Rozmanitost je bohužel i největší slabinou celého filmu, který musí skalní fanoušci brát chvílemi s rezervou. Řadový divák se ale může těšit na příjemný životopisný snímek plný největších hitů této skupiny a lehké nahlédnutí do intimního života hlavního zpěváka.

Bohemian Rhapsody zachycuje život Freddie Mercuryho (Remi Malek) od doby, kdy pracoval na letišti coby expediční síla se zavazadly až po legendární koncert Live Aid na stadionu ve Wembley. Celý snímek je poměrně nárazově rozdělen do několika úseků, kdy Mercury potkává studentskou kapelu, ve které nahrazuje hlavního zpěváka. Zde se rodí Queen. V době svých hudebních začátků mu do života vstupuje i jeho celoživotní láska Mary Austin (Lucy Boynton). Po několika společných koncertech a nahrávání přicházejí skupině Queen prestižní nabídky a s nimi i sláva.

Ve filmu je zachycen vznik nejslavnější písně, podle které nese jméno i film samotný. Tedy Bohemian Rhapsody, s jejíž šestiminutovou stopáží nechtějí mít rádia nic společného. Na prvním turné po USA začíná Mercury poprvé pochybovat o své sexuální orientaci, a to i přes fakt, že je ženatý. Do divokého života kapely se ale začne míchat osobní asistent Mercuryho, Paul Prenter (Allen Leech), který strhává frontmana na divokou dráhu „sex, drogy a rock'n'roll“. Z Mercuryho života se tím pádem stává jeden velký večírek nesoucí se na vlnách alkoholu, kokainu a sexu s jinými muži. Časem dojde zbytku kapely trpělivost a poté, co se frontman rozhodne dát na sólovou dráhu, se Queen rozpadá. Impulsem pro znovunávrat je koncert Live Aid na podporu hladovějících v Africe. Mercury, v té době již nakažený virem HIV, ví, že mu nezbývá mnoho času, a proto se dá s kapelou opět dohromady, aby vystoupili na největším koncertě všech dob. Takto by se dal děj zarámovat. Pojďme se ale na film podívat blíže.

Život takto kontroverzní osoby, jako byl Freddie Mercury a celkově i skupiny Queen, nelze vtěsnat do zhruba dvou hodin. Proto museli tvůrci zvolit právě onen způsob, který děj rozsekává na části. Skalní fanoušek této skupiny by ze snímku ale nejspíš nadšený nebyl. Nezobrazuje totiž nic, co by ho mělo dále obohatit nebo vyvolat pocit jedinečnosti. Remi Malek svou roli zvládl poměrně zdařile, pokud si divák zvykne na jeho legrační účesy a zuby. Výborný byl také výběr obsazení několika dalších postav, jako například kytaristy Briana Maye a baskytaristy Johna Deacona, které ztvárňují herci Gwilym Lee a Joseph Mazzello. Ti svým vzhledem takřka kopírují skutečné členy skupiny. Jedná se však o poměrně nedostačující prvky autenticity, jichž by film potřeboval mnohem více.

Vznik několika legendárních písní, s výjimkou samotné Bohemian Rhapsody, je mírně zanedbán a nejdůležitější momenty skupiny jsou znázorněny buď velmi rámcově a šablonovitě, nebo pouze letmo. To samé můžeme prohlásit o soukromém životě frontmana skupiny. Kromě části děje, kde vzniká Bohemian Rhapsody, je nejmohutnější paradoxně konec. V této poslední dějové lince vystupuje skupina na koncertě Live Aid, kde je divák svědkem naprosto stejné performance, jako ve Wembley v roce 1985. Velké poděkování si tvůrci zaslouží především za způsob ukončení filmu, což je právě Live Aid. Nezvolili totiž cestu patosu, kde by se objevovaly zbytky Mercuryho života, které asi většina z nás zná. Tímto stylem je například zakončen film N.W.A. Zde však musíme uznat, že se emocemi nabitý konec poměrně povedl. U Bohemian Rhapsody by se asi jednalo o příliš velký kus koláče, který by snímku spíše uškodil.

Bohemian Rhapsody je film, zachycující příběh legendy tak, jak ho známe. Diváci, znalí podrobností hlavní postavy a skupiny Queen, si ho patrně neužijí tak jako laici. Když ale opomeneme nárazovité rozdělení děje a jednodušší vyobrazení zásadních momentů, jedná se o příjemný životopisný snímek, po jehož zhlédnutí budete ze sálu odcházet nabití energií a pobrukující si Don't stop me now. Pokud by se ale měl natáčet znovu, určitě by tvůrci měli ubrat zbytečných detailů ve scénách, kde nikdo neví, jestli děj a chování postav bylo skutečně takové, jak je vyobrazeno, a vložit více energie do zásadních momentů života dodnes „žijící“ legendy, opředené mnoha kontroverzemi a symbolikou sexuální nespoutanosti. Na druhou stranu tyto nedostatky obyčejnému divákovi vyvažuje dynamika nenahraditelné hudby skupiny Queen, která během filmu hraje skoro nonstop.

HODNOCENÍ: 70%

Michal Bajnok

Cimrmanovský přízrak, hrající si na novináře. Jsem nepříjemný, údajně kulhám a rád poučuji. Občas mě potkáte při nočních procházkách Olomoucí.