RECENZE: Velký trhák se nekoná. Sněhuláka předčí i jeho trailer

Jo Nesbø je fenomén. To nevymluvíte v současnosti žádnému knihovníkovi, knihkupci a ve většině případů ani čtenáři. Nyní se mu dostalo svým způsobem pocty – jeho nejznámější série se stala předlohou k celovečernímu filmu. Je ale vážně o co stát.

Jakmile byl oznámen release jednoho z jeho nejúspěšnějších románů, fanouškům norského spisovatele jistě poskočilo srdce. Ačkoliv se jedná až o sedmý případ Harryho Holea, divák nemusí znát jeho minulost. Ta je poměrně barvitě nastíněna již v úvodu filmu. Poloviční ztroskotanec s oblibou v alkoholu, občas přespávající tam, kde ho položí, avšak s brilantním mozkem detektiva. Už tady mohou náročnějším divákům skřípat zuby.

Úvodní scéna nás přenese do klíčové doby dětství Sněhuláka, který po traumatizující ztrátě matky zůstane sirotkem. Souběh událostí sice vtáhne diváka do děje a už se blíží „moment zaháčkování“, veškeré napětí a pozornost ale bohužel taje v okamžiku střihu do současnosti. Nastává absolutně zdlouhavá pasáž, kde napětí přežívá asi tak jako Sněhulák v sauně. Zaháčkování diváka je rázem fuč.

Film začíná mírně nabírat na obrátkách, když se na scéně objeví mladá vyšetřovatelka Katrine, která má k případu záhadných vražd osobní vztah. Její postava však působí jako odvážná školačka, která jde mermomocí po každém drobečku skládačky. Bohužel, v dalších scénách je film průhledný jako láhev Harryho vodky. Sem tam sice nastane šokující moment, který pozornost opět vystřelí na špičku ledovce, ty se však dají spočítat na prstech jedné ruky. Nesoustředěný divák sice těchto momentů možná bude mít více, ovšem to se opravdu nedá považovat za výhru.

Propracovaný knižní masterpiece v rukou Alfrendsona ztratil na napětí, a pokud bychom vystřihli zbytečné momenty jako polonahého vyšetřovatele postávajícího u okna svého bytu či momentky vztahu „otec“ – syn, dostali bychom se na stopáž televizní kriminálky, pro kterou by tato verze stačila.

Celkový dojem z filmu zachraňují pouze úchvatné autentické záběry přírody a propracovaná kamera pod taktovkou Diona Beebeho. Upřímně, oči od plátna jsem nemohla odtrhnout v poslední třetině filmu. Malé detaily ve filmu sice s přirozenou zvědavostí držely mou pozornost, celkový dojem však kazilo v některých momentech obsazení snímku či absolutně nesmyslné chování postav. Vážně, kdo se neozbrojený postaví vrahovi a zařve – Tady jsem, pojď si pro mě!?

Pokud patříte mezi fanoušky Joa Nesbøho, možná bude lepší, když se nyní vyhnete kinu obloukem. Zanecháte si tak z knihy dobrý dojem a příběh samotný si užijete mnohem více. Ale film? Možná tak se sněhovou koulí místo hlavy. Vím, že se jednalo o dobrý snímek, když z něj mám dojmy ještě i druhý den. Ovšem u Sněhuláka jsem nic necítila už v momentě, kdy se spustily závěrečné titulky. Stojí takový film za dvě hodiny vašeho času, když vás více zaujme trailer před samotným promítáním?

Hodnocení: 45 %

Film můžete vidět například v Premiere Cinemas v Šantovce. Přesné termíny projekce tohoto snímku najdete zde

Katka Holubová

Milovnice Pusheen kočiček, starých foťáků a zakrslých králíčků, žijící si svůj #žurnalajf. Nepohrdne dobrým koncertem, vychlazeným ciderem či stabilo fixíky. Občas trochu uzlíček nervů, ve výsledku však holka do nepohody. ♥