RECENZE: Strastiplná cesta Prvního člověka

Popelář, nebo astronaut? Otázka, na kterou jste si zřejmě v dětství, jako milióny dalších, nedokázali odpovědět. Ovšem kdo z nás by nechtěl zažít stav beztíže? Kdo netouží vkročit na povrch Měsíce a stát se legendou jako Neil Armstrong? Tyto a podobné otázky si možná položil i režisér Damien Chazelle, tvůrce snímku První člověk, po jehož zhlédnutí si většina z nás odpoví: „Děkuji, já ne.“

Autor Oscary ověnčeného muzikálu La La Land a bravurního drama Whiplash si tentokrát odskočil od hudebního žánru rovnou k adaptaci knižní předlohy První člověk – Život Neila Armstronga. Chazelle se tak musel rozhodnout, jakým směrem se vydá. Natočit velkolepý snímek o hrdinném Američanovi, který nad SSSR vyhrál vesmírné závody, nebo komorní drama o událostech, které vedly k historickému milníku naší existence? Volba padla na druhou možnost a nutno říct, že to byl bez většího škobrtnutí krok správným směrem.

Příběh začíná v roce 1962, kdy se z otce dvou dětí a zkušebního pilota stává astronaut NASA. Kariérní postup, o kterém sní nejeden Američan, je ovšem zahalen osobní tragédií v podobě smrti dvouleté dcery Karen. Práce na novém kosmickém projektu je tak pro Neila příležitost odstěhovat se a nechat tragédii za sebou. Sledujeme nejen hlavní postavu (Ryan Gosling), jak se s klidem vyrovnává s minulostí, ale i manželku Janet (Claire Foy), která se naopak přes vnitřní neklid snaží být svému muži oporou.

Pokud přihlédneme k režisérově filmografické minulosti, kdy nás ohromoval originálními nápady a svižným tempem, působí První člověk velice konvenčně. Děj je odvykládán nijak zvlášť originálně a nesvědčí mu ani lehce utahané dialogy. Hlavně mezi Armstrongem a jeho rodinou či přáteli. V čem je tedy jeho síla? Odpověď je autentické zpracování.

Tvůrci během natáčení spolupracovali s NASA a díky tomu docílili věrohodnosti dobového vybavení. To v kombinaci se záběry z první osoby uvnitř raketoplánu vyvolá nejednomu divákovi klaustrofobii. Vše ještě umocňují nepříjemné, skřípavé zvuky z útrob lodě, díky kterým se vás zmocňuje strach a jistota, že tohle nemůže dopadnout dobře. A jak z historie víme, občas to dobře nedopadlo. Přestože známe smutný osud posádky vesmírné lodi Apollo 1, jen těžko se dá uvěřit tomu, co ve filmu vidíme. O nebezpečných situacích, do kterých se Armstrong během vesmírných závodu dostal, nemluvě.

Přestože se ve snímku nedočkáme epických pohledů na hluboký vesmír, cesta na Měsíc i finální dosednutí modulu Apolla 11 na měsíční krajinu je řemeslně zvládnuto na jedničku. Samozřejmě nechybí scéna prvního krůčku ani slavný citát samotného Armstronga. Co naopak chybí je zapíchnutí americké vlajky mezi krátery. To si vysloužilo kritiku nejen prezidenta Donalda Trumpa, ale i jiných amerických politiků, přestože film obsahuje spoustu scén, které jasně ukazují na fakt, že to byla právě Amerika, která dobyla Měsíc.

Pokud patříte k těm, kteří věří, že Armstrong přistál v nevadské poušti pod taktovkou Stenleyho Kubricka, není to film pro vás. Pokud jste ale jiného smýšlení a zajímá vás život Prvního člověka na Měsíci, včetně sledu událostí, díky kterým to byl právě Neil Armstrong, nic lepšího vám doporučit nemohu. Rozhodně se nebojte, že půjde o nějaké sci-fi. Příběh je pro diváka zcela srozumitelný a nemusíte být ani raketoví inženýři, abyste pochopili onen několikaletý proces příprav letu na Měsíc.

HODNOCENÍ: 80 %