RECENZE: Štastné a mrzuté přeje Grinch

Byl jsem zvědavý, jak dopadne tato nová adaptace knihy od Dr. Seusse, jelikož mám velmi v oblibě hraného Grinche v podání Jima Carreyho. Mé očekávání však zchladilo zjištění, že za animákem o zeleném mrzoutovi stojí filmové studio Illumination, které má na kontě Mimoně. Klidně mě za to ukamenujte, ale já žlutý tic tac nerad. A tak jsem byl pln obav, které se bohužel vyplnily.

Abychom si to ujasnili, chápu, že jde o film pro ty nejmenší. Pokud máte děti nebo mladšího sourozence, vyrazte do kina a vaše ratolest bude nadmíru spokojena. Díky, že jste si přečetli tuto recenzi. Ovšem pokud chcete s kamarády nebo s partnerem nostalgicky zavzpomínat na lumpa, který se škodolibou radostí terorizuje Vánoce, zbystřete.

Možná vás (ne)potěší, že v kině před samotným filmem dostanete kraťas s Mimoni v podobě žluté variace na seriál Orange Is the New black. Pak už se konečně přenesete do vesničky Kdosice. Hned od prvních chvil na vás dýchne vánoční atmosféra. Kdosice jsou přehlceny pestrobarevnými ozdobami, blikajícími světýlky a dárky nejrůznějších velikostí. A nad tím vším se tyčí na první pohled nehostinná a opuštěná hora, ve které přebývá ON, vánočních katastrof šampión. Bohužel, ne tak docela.

Letošní novinka, oproti svému předchůdci, prošla značnými změnami. Přestože Grinch nechce mít s Kdovíky a jejich svátky nic společného, oni se jeho společnosti neštítí. Naopak. Pro místní je řadovým členem společnosti a někteří se s ním snaží spřátelit. Dokonce sám Grinch má občas slabé chvilky, kdy přemýšlí nad samotou a uvědomuje si, že nevede spokojený život. To, co dělalo hraného Grinche tak skvělým, tedy jeho nevraživost k Vánocům a všem, kteří je slavili, zde není tak patrné. Jeho smysl pro škodolibost a podlost, jenž obyvatelům Kdosic ztrpčoval život, je slabým odrazem svého hraného předchůdce.

Příběh je mnohem méně zajímavý než ten z roku 2000. Grinch už nemá vztek na Kdovíky kvůli traumatu z dětství, ale ze zcela jiných, nijak hlubokomyslných příčin. Také jeho finální rychlé prozření, že Vánoce nejsou až tak špatný nápad, je dosti podivně vykresleno. Co už je ale opravdu zarážející, je reakce obětí největšího zločinu v dějinách Vánoc. Kdovíci totiž vůbec netruchlí nad ukradenými dárky. Samozřejmě jsou tímto ohavným činem zaskočení, ale i přes absenci poselství o pravé podstatě Vánoc se vydávají do centra vesnice, aby si společně zazpívali u vánočního stromu.

A co malá Cindy, která se snažila přeměnit Grinche v plnohodnotného člena společnosti? Ta zde o zeleném samotáři nemá ani páru. S hlavním hrdinou se tak setkává až ke konci filmu, kdy jej lapí do pasti, kterou přichystala na Santa Clause. Jde jí totiž primárně o to, aby její přepracovaná maminka – samoživitelka – dostala letos výjimečný dárek.

Je teda co chválit? Co třeba soundtrack? Bohužel, i nad tím kroutím hlavou. Nejenže písničky nemají český překlad, ale některé z nich, včetně té hlavní, jsou od amerických rapperů a přijde mi, že se k filmu vůbec nehodí. Český dabing je taky bída. Bohužel, anglickou verzi s charismatickým hlasem Benedicta Cumberbatche v kině nenajdete.

Několik plusových bodů dávám alespoň za pár doslova zákeřných kousků samotného Grinche a za několik vtipů, kterým se zasměje i divák ne školou povinný. Nesmím zapomenout ani na scény, ve kterých Grinch připravuje obyvatele Kdosic o všechny cennosti. K tomu totiž rafinovaně využívá mnohých high-tech lupičských vychytávek, které vás zaručeně pobaví.

HODNOCENÍ: 45 %