RECENZE: Spielbergův hon za Easter Eggem nadchne nejen geeky

Na plátna kin zrovna přichází jeden z nejočekávanějších filmů jara. Knižní předloha amerického spisovatele Ernesta Climea nyní ožívá v režii Stevena Spielberga. Připravte se, hra začíná.

Píše se rok 2045 a svět, jak jej známe, již dostal absolutně jinou podobu, mnoho zemských zdrojů je vyčerpáno. Ano, klasický úvod ukazující nám hrůzostrašnou, avšak nevyhnutelnou budoucnost. To však autorům nemohu míti za zlé. Pomyslné počítadlo filmových klišé dostalo první zářez již v úvodních minutách filmu. No nic, země na pokraji kolapsu, jo, chápeme, popojedem. Středobodem dění je zchátralá čtvrť v Ohiu, přezdívaná Komíny. V jednom z domků, naskládaných porůznu na sobě, žije i náš hlavní hrdina – sirotek Wade Watt, aka Parzival, společně se svou tetou a jejím nesnesitelným přítelem. Útěkem z palčivé reality skutečného světa je virtuální prostor OASIS, kde každý může být, kýmkoliv jen chce. Limitem je pouze vlastní představivost.

Vesmír OASIS před lety vytvořil vizionář James Halliday, kterého bychom mohli přirovnat Gabu Newellovi, hernímu vývojáři, v kombinaci se Stevem Jobsem. Halliday před svou smrtí ukryl do OASIS skrytý artefakt, takzvaný „Easter Egg“, ke kterému je možné se dostat skrz překonání tří her a získání tří klíčů. Ten, kdo jako první pomyslné vejce získá, stane se pánem virtuální reality a získá nemalé jmění. Moc nad světem, kde jediným limitem je vaše vlastní představivost, není ale jen touha jednotlivců. Zmocnit se jí chtějí i velké organizace, které se nebojí pro dosáhnutí svého cíle udělat cokoliv. K vítězství však nevede cesta pouze přes šikovnost hráče, je třeba i bystrý úsudek a znalost Hallidayova života, koníčků, či oblíbených filmů a knih. I když byla OASIS vytvořena pro každého, v jádru se jedná o velmi osobní projekt. Roky od smrti vývojáře však pomalu ubíhají a tabulka vítězů je stále prázdná.

Hon za vítězstvím začíná automobilovým závodem, jehož cílovou rovinku zatím nikdo nepokořil, dokud se na start nepostaví společně s Wadem a jeho hromotluckým kamarádem Aechem i záhadná motorkářka Art3mis a japonští bratři Daito a Shoto. Po mnoha neúspěšných jízdách přijde Parzival na tajemství úspěchu, poradí přátelům, jak se dostat k cílové rovince, a společně začnou vládnout top příčkám scoreboardu. Nápovědu pro vítězství Wade objeví v archivech Hallidayova života, kam pečlivě ukládal každou část svého bytí. Po získání prvního klíče a nápovědy k dalšímu vítězství jdou Parzivalovi i jeho přátelům po krku mocní pohlaváři z korporace Innovative Online Industries, která chce zcela ovládnout herní svět, utopit jej v komerci a virtuálně i fyzicky zotročit lidstvo. Nejen úvodním závodem se z filmu stává ta pravá jízda, která vás zaboří do sedačky, jen co Wade poprvé šlápne na virtuální plynový pedál.

Snímek, který nadchne nejen studenty kulturálek z #hrda_katedra. Asi takto bych v pár slovech charakterizovala Ready Player One – mashup pop kultury za posledních třicet let zabalený do úhledného dvouhodinného balíčku zábavného a napínavého příběhu. Pokud patříte mezi milovníky počítačových her, vaše srdíčko bude plesat s každým novým vodítkem ke klíči a u mnoha scén si budete připadat jako dítě v cukrárně. V úryvcích filmu můžete narazit například na postavu Trish z Overwatch, mihne se i Master Chief z Halo, pozornějším určitě neunikne ani Sonic či Mario. Nechybí ani narážky na filmové evergreeny či legendární hudební pecky, které dnes můžete už slýchat jen v retro hitparádách. Ovšem právě retro nadupaný soundtrack dodává filmu tu pravou atmosféru energického trháku. A hlavně, klobouk dolů všem tvůrcům speciálních počítačových efektů za dokonalé vykreslení nejen postav samotných, ale i celého virtuálního vesmíru OASIS. Pokud máte příležitost, využijte jí a vychutnejte si film na co největším plátně, stojí to za to.

Jako dítě devadesátek nejspíš uvidím ve filmu více vodítek než mladší generace, to však ale vůbec není důvod, proč by film neměl vidět někdo narozený po miléniu. V Ready Player One si své poselství najde každý. Ať už je to opatrnost v oblasti bezpečí internetu a virtuálního prostoru, nepromarnit jedinečnou šanci, či důvěra v sebe a v přátele nebo nebezpečí gamblerství. Starším divákům možná budou unikat narážky na nejnovější herní trendy, mladší generace si však na druhou stranu doplní znalosti nesmrtelné klasiky. Konečný verdikt? Spielberg opět překonal své hranice a nejen příběhu samotnému, ale hlavně Wadovi vtiskl podobu virtuálního Indiana Jonese nové generace. A já mohu za to jen děkovat.

Chcete-li si také vychutnat dobrodružný svět OASIS, můžete jej v Premiere Cinemas Šantovka stihnout v tyto časy. Doma na telce to nebude mít takové grády, věřte mi. ;)

Zdroj fotografií: Warner Bros.

Katka Holubová

Milovnice Pusheen kočiček, starých foťáků a zakrslých králíčků, žijící si svůj #žurnalajf. Nepohrdne dobrým koncertem, vychlazeným ciderem či stabilo fixíky. Občas trochu uzlíček nervů, ve výsledku však holka do nepohody. ♥