RECENZE: Snad nás Blackout pohltí jen v knize

Kniha Blackout rakouského spisovatele Marca Elsberga se stala bestsellerem po celém světě, a to právě díky svému děsivému, ale realistickému scénáři. Výpadek elektřiny dokáže způsobit mnohem více škod, než se vám na první pohled může zdát. Dokáže lidstvo vyřešit tento celosvětový problém a postavit se znovu na vlastní nohy?

Nejdříve zhasnou světla v Itálii a ve Švédsku, což kvůli nefunkčním semaforům způsobí mnoho dopravních nehod. Do jedné z nich se připlete i hlavní hrdina Ital Manzano. Nejen semafory nefungují, oba státy upadly do tmy. Lidé jsou zaseknuti v metru, ve vlaku či ve výtahu a již během malé chvíle bez proudu je zaznamenáno velké množství obětí. Každý se samozřejmostí čeká, že bude proud během chvíle obnoven, ale elektřina stále nepřichází. Ba co hůř, mnoho dalších elektráren hlásí velké problémy. „Češi už jsou taky na červené,“ dozvídáme se již na začátku knihy a můžeme si jen představovat, jaké by to bylo ve skutečnosti. Po Itálii a Švédsku do tmy upadá celá Evropa a lidé pomalu začínají být zoufalí.

V knize se proplétá více dějových linií a postav, což vás může ze začátku dokonale zmást, ale postupem času se zorientujete. Největší problém mi dělalo porozumět procesům v elektrárnách a různých systémech, ale můžu vás ujistit, že až se dostanete přes tento lehce zmatený začátek, kniha vás doslova pohltí.

Autor sleduje počínání jednotlivých lidí při výpadku proudu, klíčovou postavou je již zmíněný Piero Manzano. Piero je IT technik a hacker, který přijde na myšlenku, že elektrická síť byla zmanipulována a Evropa se ocitla pod palbou útoku. Další důležitou postavou je Lauren Shannon, americká novinářka, která se rozhodne pátrat po důvodu blackoutu na vlastní pěst. Můžeme pozorovat osudy skupinky děvčat v čele s neteří souseda Piera Manzana i postarších rodičů Francois Bollarda, pracujícího pro Europol. Další linie sleduje snahu energetických společností co nejrychleji vyřešit tento problém a snahu vlád o udržení řádu. Zatímco Europol v čele s Bollardem se snaží přijít na to, jak k této katastrofě mohlo dojít. A i když si ze začátku říkáte, proč je tam tak velké množství postav, v jednu chvíli příběhu se tyto dějové linie spojí dohromady a všechny dílky skládačky do sebe zapadnou.

Po pár dnech začíná být situace stále více napjatá. Neteče voda, lidé se nemohou umýt či použít toalety, nefungují telefonní sítě ani banky, takže jen málokdo má u sebe dostatek peněz. Není jak se zahřát a lidé, kteří nemají kamna, mrznou v chladném únorovém počasí. Stejně tak na podchlazení umírají i zvířata, potraviny se kazí, protože nefungují chladničky, a lidé nemají co jíst. Zdá se, že nemůže být hůř, když vtom přijde zpráva také o blackoutu v Americe. Zatímco se moderní celosvětové systémy hroutí jeden za druhým, podniká Manzano spolu s Laurou Shannon nebezpečnou cestu za odhalením pravdy o skupině aktivistů z anarchoprimitivistických skupin antiglobalizačního hnutí.

Blackout může být až hrůzu nahánějící prognózou pro budoucnost, kterou by snad nikdo nechtěl zažít na vlastní kůži. Nezbývá nic jiného než doufat, že se nám blackout vyhne a hrozí nám pouze v knižní podobě. O této knize se již vedly rozsáhlé diskuze a přednášky, i na vědecké úrovni. Inspiraci z ní však nikdo čerpat nemůže, jelikož sám autor v ní záměrně napsal pár omylů, aby tuto knihu nemohli lidé použít jako předlohu. Vřele vám doporučuji si tuto propracovanou knížku přečíst, možná vás ale přepadne nevysvětlitelná tendence nakoupit si dvacet balení svíček a tisíc konzerv.

Hodnocení: