RECENZE: Film 7 životů vás uhrane a nepustí

Akční filmy baví většinu lidí. Jsou to snímky, které pobaví a zároveň neomrzí. Zvlášť pokud je příběh napínavý a zajímavý. Nové akční sci-fi 7 životů splňuje tato kritéria a možná i trochu víc. Norský režisér Tommy Wirkola, který je jedním z tvůrců Dead Snow: Rudý vs. Mrtvý si dal i v tomto případě záležet. Přináší nám dávku napětí a také téma k zamyšlení.

Na začátku příběhu se seznamujeme s celkovou situací na naší planetě. Je rok 2073, nedostatek jídla ničí obyvatelstvo a lidí je čím dál víc. Přelidněný svět se řídí zákonem, který nařizuje, aby rodina měla jen jednoho potomka. Pokud tento zákon někdo poruší, čeká ho „trest“. Jeho dítě bude umístěno do umělého spánku, ve kterém přečká do té doby, než se země tzv. „odlidní“. Tak zní alespoň propaganda.

V tomto novém světě, ve kterém bych s jistotou nechtěla žít, přebývá nepozorovaně už třicet let sedm sester. Vypadají stejně, ale přesto jsou každá jiná. Tvoří jednu identitu, díky které mohou přežít. Každá z nich může jít ven jen v ten den, podle kterého se jmenuje. Zvrat v příběhu nastane, když se ztratí Pondělí. Zbylých šest sester musí opustit svůj úkryt a zjistit, co se stalo. Nemůžou se dopustit jakékoliv chyby, protože ta by je mohla stát život. Ne nadarmo se film jmenuje 7 životů.

Nedostatek jídla a vody je už v dnešní době velkým problémem. V Číně jsou dokonce regulace potomků, lidé smí mít maximálně dvě děti. Takže představa regulace počtu dětí není zase tak nereálná, jak se zdá. Sice je film sci-fi charakteru, ale přece jenom v něm trochu reálnosti je. Je tam takové to – co kdyby. Což mě na jednu stranu fascinuje a na druhou stranu trošku děsí. A možná to mě na snímku uhranulo. Až děsivá skutečnost, že to tak jednou v budoucnu třeba bude.

Celkový dojem z filmu je ale velmi pozitivní. I přes některé utahané pasáže je snímek skvělou paralelou na hrozící nebezpečí přelidnění. Jako divák nedokážete s přesností určit, co se bude dít, což mě velmi příjemně překvapilo. Herecký výkon Noomi Rapace byl famózní. Zahrát sedm postav není jednoduché, ale Noomi to zvládla s přehledem. Záblesky z minulosti jsou také na místě a velký palec nahoru musím dát tomu, kdo vytvořil trailer, protože v něm neprozradil nic zásadního, a tak jsme všichni v sále byli opravdu překvapení z toho, co se děje na plátně.

Pro fanoušky akčních filmů s kapkou sci-fi je tento snímek jako dělaný. Téma je skvělé a celkově vás film nenechá chladnými. S největší pravděpodobností budete přemýšlet, jestli se něco takového v budoucnosti stane, a možná budete vést diskuzi o tom, jak tomu zabránit. To jsem aspoň udělala já. Zkrátka je to film, na který stojí zajít.

Hodnocení: 80 %

Film můžete vidět například v Premiere Cinemas v Šantovce. Přesné termíny projekce najdete zde.

Petra Sasínová