RECENZE: Nový Creed se starým námětem

Uplynulo již třicet tři let od nezapomenutelné bitvy USA vs. SSSR, kterou mezi provazy svedli šampióni Rocky Balboa a Ivan Drago. Tento dozvuk studené války, příběh o přátelství a pomstě, byl znovu oprášen a využit jako ústřední motiv pro pokračování snímku Creed z roku 2015. Ke všeobecnému překvapení se vrátil i švédský manekýn Dolph Lundgren, který opět ztvárnil ruského bijce, tentokrát z pozice trenéra.

Novina, že se legendární boxerská série o Italském hřebci dočká spin-offu, vzbudila před několika lety rozruch. Málokdo věřil, že by snímek o ztraceném synovi Apolla Creeda mohl mít úspěch, a účast Stalloneho byla brána jako vějička na fanoušky. Světe div se, vzešlo z toho drama, které si právem vysloužilo úspěch. A že vznikne pokračování, o tom už snad nikdo nepochyboval.

Druhý Creed navazuje na konec prvního dílu. Z Adonise je konečně šampión, plní se mu sny a je připraven založit rodinu. Avšak nad jeho slunnou budoucností se od východu začínají stahovat mračna. V nehostinné šedi panelového sídliště v Kyjevě trénuje nebezpečný soupeř, který čeká na svou příležitost. Ivan Drago, svého času miláček Sovětského svazu, zde žije v chudobě a zapomnění. Ve snaze vrátit se na výsluní matičky Rusi, mění svého syna na smrtící nástroj, jenž má jediný cíl – zisk mistrovského pásu. Před Adonisem tak stojí výzva, kterou on sám vidí jako možnost pomstít smrt svého otce. Mnozí, včetně Rockyho, tuší, že si mladý boxer sáhne až na dno svých sil.

Zní to slibně, ale pokud očekáváte něco originálního, musím vás zklamat. Faktem je, že předchozích sedm filmů už z tohoto prostředí vytěžilo maximum. Čeká nás tedy podobná zápletka jako v Rockym IV., avšak bez nějaké výrazné inovace. Navíc jde o mnohem ukecanější film. Neobejdeme se tak bez spousty klišé a neustále dokola omílaných frází. Naštěstí to zachraňuje Sylvester Stallone, který to svým úsporným hereckým výkonem umí prodat, a vůbec vám nevadí, že z rukávu sype jedno životní moudro za druhým.

Film je hodně zaměřen na psychologii postav. Stěžejním motivem je vztah otce a syna. Když pomineme samotného Creeda, který se musí vyrovnat s nepříznivým osudem vlastního potomka, jsou tady ještě Rockyho špatné vztahy s rodinou a samozřejmě Ivan Drago. Ten do svého syna Viktora promítá své nesplněné sny, a i když se jedná o záporné postavy, nakonec vám jich je trochu líto.

Po fyzické stránce se jedná o klasiku. Tréninky opět obsahují nové metody a neotřelá prostředí. Stejně jako u předchozích dílů, i tady budete mít po opuštění kina chuť ihned naběhnout do posilovny. Jediné, co kazí výsledný dojem tvrdé dřiny hlavního hrdiny, jsou zbytečné heroické scény typu: už nemůžu, spadnu na zem, ale zase se zvednu, protože jsem bojovník. Samotné zápasy jsou pak na pohled opravdu nepříjemné. Údery a výdrž protivníků jsou obdivuhodné, ale stejně jako dřív – zkreslené.

Otázkou tak zůstává, zda film zaujme i diváky, kteří už otřepané fráze a nereálné souboje boxerů znají a dokážou to tvůrcům odpustit. Zda zaujme diváky, kteří neslyší na strunu nostalgie. Moje odpověď zní ano. Jde o dobře natočené drama, u něhož se netřeba bát, že by motivaci hlavních postav nepochopili ti, kteří neznají původní sérii. Filmu by ale prospěla kratší stopáž a sérii do budoucna trocha originality.

HODNOCENÍ: 70 %