RECENZE: Nová epizoda Star Wars je trikově vyšperkovaná, ale v ničem výjimečná

Studio Disney se před dvěma lety rozhodlo, že fanouškům Star Wars nadělí k Vánocům dárek v podobě nové epizody, která bude navazovat na původní trilogii. Epizoda VII: Síla se probouzí od J. J. Abramse úspěšně přilákala nové fanoušky, avšak díky přehnaným odkazům na snímek Star Wars: Epizoda IV – Nová naděje naštvala skalní příznivce této značky. Do českých kin právě vstoupila osmá epizoda s podtitulem Poslední z Jediů, jejíž režie se tentokrát chopil Rian Johnson (Looper).

Nikoho nepřekvapí, že jsme opět viděli střet dobra se zlem, impozantní vesmírné bitvy a souboje se světelnými meči. Samozřejmostí jsou i podivní tvorové a exotická místa. To vše ke Star Wars neodmyslitelně patří a Rian Johnson na to při psaní scénáře určitě myslel. Nedopustil se omylů svého předchůdce a rozhodl se pro trošku jiný přístup, než na který jsme zvyklí. Škoda jen, že se přešlapům nevyhnul úplně.

Nová epizoda pokračuje bez výraznější pauzy tam, kde skončila ta předchozí. Povstalecká flotila je pronásledována loděmi Prvního řádu a zdá se, že to znamená definitivní konec Odboje. Jedinou nadějí na záchranu je plán, s nímž přichází nová postava Rose. S Finnem se vydávají přes půl galaxie, aby našli hackera, s jehož pomocí dokážou vyřadit sledovací zařízení, které povstalcům znemožňuje nepozorovaně zmizet. Mezitím se Ray pokouší přemluvit Luka Skywalkera, aby se vrátil k Odboji a zažehl tak plamen naděje. Tomu se jednou provždy snaží zabránit obávaný Snoke prostřednictvím svého učedníka Kylo Rena. Rozjíždí se tedy několik příběhových linek, ovšem nosný příběh, ten chybí. Johnson se do snímku snaží dostat několik vedlejších zápletek a sází na moment překvapení. Přestože se pár nečekaných momentů najde, vyloženě klíčové zvraty, které by vás ohromily, chybí.

Předchozí epizoda nám ukázala, že most mezi původní a novou trilogií stojí na pilířích v podobě hlavních postav. Díky starým známým jako jsou Han Solo nebo princezna Leia se nemuselo Disney bát, že jejich předloňský sequel skončí v červených číslech. Ovšem čas běží a je třeba předat žezlo mladší generaci a tím si pojistit nové fanoušky z reálného světa. A právě tady je kámen úrazu. Nové tváře prostě ne a ne zaujmout. Oscar Issac jakožto tvrdohlavý pilot Poe Dameron je slabou náhražkou za Harrisona Forda a takový dezertér Finn je v tomto díle prakticky zbytečný. Nemluvě o postavě Rose, která mi byla upřímně naprosto ukradená.

Pokud bychom hledali zajímavější a psychologicky propracovanější postavy, máme tu dva kandidáty. Ústřední dvojice, tvrdohlavá Rey (Daisy Ridley) a neklidný Kylo Ren (Adam Driver), podává skvělý výkon. Oba dva jsou ukázkovým ztělesněním světlé a temné strany Síly. Jejich společné scény, které jsou většinou tvořeny vzdáleným dialogem, mají to správné napětí a během jejich rozhovoru přijdeme na to, že Síla není tak černobílá, jako tomu bylo v předchozích epizodách. To zjistíme i skrz vedlejší, ale důležitou postavu, kterou ztvárnil Benicio Del Toro. Právě onen hacker nám dokáže, že účel světí prostředky, a zarytým skautům Odboje otevře oči. Jaká postava však příběhu opravdu bolestně chybí? Pořádný záporák. I když je zajímavé sledovat změny v chování Kylo Rena, není to žádný obávaný zloduch jako jeho děd Darth Vader.

Je vůbec za co chválit? Určitě ano. Dostali jsme parádní trikovou podívanou, kterou mnohé blockbustery zoufale postrádají. Kromě kvalitního CGI musím ocenit i způsob, s jakým se v této epizodě pracuje se Sílou jako takovou. Malé bezvýznamné plus dávám i za návrat jedné z lehce zapomenutých postav. Bohužel kvůli málo propracovanému ději, nezajímavým postavám, zbytečně prodlužovanému finále nebo WTF momentům, jako byla scéna s princeznou Leiou, která si střihla roli supermana, hodnotím jinak perfektně zvládnuté řemeslo lepším průměrem. Míč je opět na straně u J. J. Abramse a za dva roky zjistíme, jak se rozhodl završit celou ságu rodu Skywalkerů.

HODNOCENÍ: 70 %