RECENZE: Lauren Graham rychleji mluvit nedokáže

Je praštěná. Žilami jí koluje kofein a na chvíli nezavře pusu. Má šílené nápady a zvláštní, hravý a osobitý styl oblékání. Dcera je její nejlepší kamarádka. Děvčata, ruku na srdce, která z nás nevyrůstala spolu s Lorelai a Rory? Nepředstavovala si, jak skvělý je život ve Stars Hollow a netoužila bydlet tam s nimi? Rychleji mluvit nedokážu je pro tyhle z nás.

Tato kniha obsahuje některé příběhy z mého života: rozevláté dětství, první randění, nabitý pracovní život a v neposlední řadě historky z natáčení dvou seriálů, které mi přirostly k srdci a v mé duši zanechaly nesmazatelnou stopu. K tomu se ještě dozvíte, jak se mi žilo na hausbótu, o setkání se zajímavými lidmi na předávání cen i o tom, jak jsem byla požádána, abych ve filmu dublovala zadek jiné herečky,“ píše na přebalu svojí knihy Lauren Graham.

Jakmile je herec obsazen do velmi specifické a osobité role, často se stává, že lidé zapomínají, zda takový doopravdy je, nebo jde o pouhé hraní. A přesně nad tím jsem s odstupem času, rozuměj od konce prvních Gilmorových děvčat, přemýšlela u Lauren Graham. Jako Lorelai se zdá být naprosto střelená, neudrží dlouho pozornost a občas se chová jako dítě. Jenže přesně to na ní vlastně milujete. Když se mi dostala do rukou její kniha Rychleji mluvit nedokážu, velmi záhy mi došlo, že je taková i ve skutečnosti. Kniha je napsaná tak, že máte pocit, že přímo naproti vám sedí Lorelai, před sebou má prázdné hrnky od kafe a zrychleně vypráví, co se jí všechno stalo, přičemž udělá spoustu naprosto nedůležitých odboček. Z pohledu milovnice Gilmorek se mi to líbí, když ale spadnu z toho obláčku, nejsem si už tak jistá, jestli je to dobře.

„Moc ráda bych vám chtěla říct, že všechny práce, které jsem dělala, abych přežila, abych se dostala ke svému cíli, byly přínosné. Bylo by skvělé, kdybych se z nich poučila a nesla si ty zkušenosti do života. Kéž bych vám mohla říct, že díky své první práci a strašnému účesu, který jsem si z ní odnesla, mě zastavil na ulici Steven Spielberg a dožadoval se, abych mu řekla, kde jsem přišla k tak dokonalému účesu a hereckým schopnostem. Bohužel se tak nestalo. Tady jsou postřehy, které jsem si ze svých prací odnesla:

1. Nevyhazujte svoje příšerné fotografie. Jednoho dne je budete potřebovat do své knihy.
2. Pokud vracíte drogy cizím osobám, chtějte větší nálezné.
3. V kostýmu psa vám bude velice horko.
4. Jo, a díky práci v Benettonu jsem expert na skládání svetrů. Obraťte se na mě. Alespoň jsem získala jednu opravdovou dovednost.“

Milníky na její cestě nejen Hollywoodem

Lauren se snaží zastavit a ohlédnout se za svým životem. Popisuje úsměvné zážitky z dětství a dospívání, mluví o svojí trnité cestě k herectví, otevřeně mluví o tom, jaké to je být v Hollywoodu single („Nikdo nechápal, že jsem pořád sama.“), o své zkušenosti coby porotkyně v projektu Runaway („Je to, jako kdybych zažila totální módní blackout.“), kde jedné soutěžící řekla, že tričko, co má na sobě, vypadá moc jako tričko, nebo o tom, jaký měla strach ze slávy.

„Věděla jsem, jak se pohybovat po červeném koberci a co odhalit. Netušila jsem, jak postupovat při rozhovorech. Možná jste se domnívali, že existuje něco jako Škola slávy, kde vás naučí zvládat obtížné situace, ale ve skutečnosti nic takového není. Opět možný nápad pro investory. Několikrát jsem si přála, abych se mohla někoho zeptat. Nechtěla jsem se přihlásit do tříměsíčního semináře, stačila by mi nějaká budka, kde by seděl odborník a já se na něj mohla obrátit ve chvílích nouze. V momentech, o kterých se mi ani nesnilo. V době, kdy jsem si myslela, že být hercem znamená dostat roli v místním nastudování Oklahomy!. Kéž by mě někdo naučil chodit na podpatcích. Kéž by mi někdo řekl, abych nikdy nepsala svoje jméno do Google vyhledávače. Kéž by mě někdo naučil, jak mluvit v televizi o svých neexistujících vztazích. Hned bych si vzala leták.“

Se čtenáři se vydává na pouť po stopách Lorelai Gilmore, vrací se ke každé sérii a přidává zajímavosti ze zákulisí natáčení nebo drobné postřehy. Všimli jste si například, že třetí série začíná snem Lorelai o tom, že chodí s Lukem, a úplně poslední epizoda končí tím, že se Lukovi zdá sen, jak chodí s Lorelai? Ne? Já taky ne, ale je to zajímavé. Přes pasáže o natáčení seriálu Famílie a psaní knihy Jednoho dne, možná se znovu dostává ke Gilmorkám. Čtenářům na pár stránkách nadšeně sděluje, co všechno to pro ni znamenalo a jaký byl návrat. Rok v životě je složený ze čtyř epizod, každá reprezentuje jedno roční období. Sérii vysílal Netflix a Lauren si při natáčení psala deník, který v knize použila.

Všechna tři Gilmorova děvčata, zleva: Kelly Bishop, Lauren Graham a Alexis Bledel

Abych to tedy na úplný závěr shrnula. Ať už jste fanouškem Gilmorových děvčat nebo dětské hravosti Lauren Graham, čas strávený s touhle knížkou nebude promarněný. Je čtivá, především díky lehkosti jazyka, kterým Lauren píše a Lorelai mluví, plná vtipu, bizarních myšlenek, šílených nápadů a doporučení. Pokud Gilmorova děvčata ale nejsou zrovna vaším hrnkem horké kávy, nic vám nepřinese.

Pokud máte pocit, že tahle knížka nesmí chybět ve vaší knihovně, zakoupit ji můžete třeba zde

Lucie Kratochvílová

I když se tvářím, že tomu naprosto rozumím, tak většinu času nemám ani páru. Své problémy s prokrastinací vyřeším zítra. Pravdu hledám na dně lahve a má láska k vínu je nehynoucí a věčná. Úplatky beru.