RECENZE: Historie SS – Hitlerovy neslavné legie smrti

Fanatičtí vojáci, jejichž krutost vůči nepřátelům Třetí říše neznala hranic, skládali Hitlerovi osobní přísahu věrnosti. SS je odpovědná za masové vraždy a mučení milionů civilistů v koncentračních táborech a vojenské zločiny v okupovaných zemích. Hitler pomocí SS od samého začátku svého vzestupu k moci potlačoval, likvidoval a uvězňoval nespočet svých politických protivníků a „nespolehlivých“ členů nacistické strany. O tom všem se dočtete v knize Historie SS: Hitlerovy neslavné legie smrti od Nigela Cawthorna.

Kniha britského spisovatele Nigela Cawthorna Historie SS: Hitlerovy neslavné legie smrti je věnovaná těm, kteří si chtějí připomenout a rozšířit znalosti týkající se nacistického režimu v období druhé světové války. Mám dojem, že cílovou skupinou tohoto díla jsou především laičtí zájemci o historii. Velkou výhodou knihy jsou kvalitní dobové fotografie získáné přímo z Bundesarchivu.

Překlad z anglického jazyka do češtiny se velmi vydařil, díky čemuž se kniha snadno čte, avšak kvůli rozsáhlému tématu a popisu kariéry desítek významných osobností z SS, SD, Gestapa či SA je občas velmi jednoduché ztratit se v datech. Autor se nicméně snažil co nejlépe strukturovat celou narativní linii. Historické události jsou popsané docela stručně, což by mohlo vyhovovat především nepříliš „zapáleným“ zájemcům.

Po přečtení této knihy se moje znalosti o Třetí říši zásadně nezměnily, nicméně jsem dosud nevěděl, nakolik důležité nástroje k prosazení a udržení moci ve skutečnosti útvary SS a SD pro Hitlera a nacistický řežim představovaly. Také bylo zajímavé číst o různých jednotkách SS a Waffen SS a o jejich roli na válečných polích druhé světové války. Jedna z věcí, pro kterou tuto knihu doporučuji, jsou detaily. Na konci knihy se kupříkladu dozvíte, jak byli potrestáni za válečné zločiny jednotliví členové SS. Překvapivé je to, že mnozí z nich dokázali utéct, nebo se vyhnuli trestu.

Pokud chcete získat základní znalosti v tomto tématu, výběr této knihy vás určitě nezklame. Knihu můžete svým blízkým se zájmem o historii 20. století zakoupit pod stromeček (nebo pro sebe) zde.

Maxim Zaitsev

Studuje Sociální pedagogiku na CMTF. Svůj čas věnuje hledaní smyslů všeho, a nic se nedeje když ten smysl nevidí.