RECENZE: Film o přežití, který vás přimrazí, a vy jen tak neroztajete

Film Arctic (česky Arctic: Ledové peklo) běžného diváka zřejmě nijak neoslní, jelikož scénář je prostý. Muž havaruje se svým letadlem na arktické pláni, přičemž jakákoliv šance na jeho okamžitou záchranu je mizivá. Do morku kostí promrzlý Overgård, jehož představitelem je Mads Mikkelsen, je kvůli nehodě v mžiku odkázaný pouze sám na sebe. V tu chvíli začíná jeho boj o přežití. Jen on a ledová zima.

Ledová, krutá a do morku kostí se vtírající mokrá zima. Film vás přimrazí do sedačky jako rybu, kterou pak Overgård sní. Syrovou. A film je přesně tak syrový, jak to jen jde. Žádné zbytečnosti, žádné zdržování se detaily, které by mohly celistvost filmu narušit a diváka jen odtrhnout od toku myšlenek. Myšlenek na bezmoc, která čiší ze všech mrazivých stran, ale kterou si trosečník nesmí připouštět. A tak ve filmu neuvidíte žádné vyměšování a neuslyšíte skoro žádné dialogy. V obou případech by se totiž jednalo o stejně rušivý element.

Hlavní hrdina je houževnatý a jeho rutinní úkony, které dle něj mají zřejmě vést k jeho záchraně, jej udržují při životě. Co na tom, že po čase mu bude chybět nějaký ten kus těla a psychicky na tom bude hůř než ta mrtvá ryba v jeho provizorním chlaďáku. Nezbývá než jít dál a držet se zuby a...zuby.

Každou chvíli Overgårdovi tiché, avšak poněkud zlověstné tikání hodinek připomíná, že je čas začít dělat další rutinní úkol dne, než bude tma. Přičemž při každém tikání má divák pocit, že na muže na plátně zaútočí něco nečekaného, zlověstného a horšího, než je sněhová bouře nebo samota. Ta jej ubíjí asi ze všeho nejvíce, a i přesto by v každém momentě, kdy mu osud živou bytost přihraje, přivítal onu samotu s otevřenou náručí.

V pravdě se jedná výhradně o film Madse Mikkelsena, který ztvárnil svou postavu naprosto bravurně. Film je lidský, jak to jen jde, a bohužel, pro běžného a nenáročného diváka to bude průměrný film o přežití člověka, kterých, pravda, není málo. Něčím se ale přesto tento film odlišuje od klasických „survival filmů“. A to ohromným množstvím momentů, které ukazují ty nejkrásnější, v dnešní době v podstatě neviditelné, lidské city, které hlavní hrdina prožívá velmi silně.

Každá situace, která ve filmu nastane a se kterou se musí hlavní hrdina popasovat, Mikkelsen prožívá každým kouskem svého těla. Ve filmu jde ale vidět výhradně jen jeho obličej, a i přesto divák vnímá každý jeho pocit velmi silně. Jedná se tedy o skoro němý film zahraný obličejem Madse Mikkelsena. A tak každý pocit, každou bolest i radost, ať už fyzickou nebo psychickou, divák prožívá současně s hlavním hrdinou.

Jedná se o celovečerní prvotinu režiséra Joeho Penny. Výsledek tak je, poněkud nečekaně, opravdu ohromující. Na filmovém festivalu v Cannes, kde se v květnu loňského roku promítala premiéra, dostal film od diváků 10 minutové „standing ovation“. Film je bezesporu silným zážitkem, ale jen pro ty, kteří si jej pustí více k tělu.

HODNOCENÍ: 87%

Zlata Mašindová

Výplňový text, než si autor doplní info.