RECENZE: Nejen děti nadchne Dívka, která chtěla zachránit knížky

Taky jste někdy ze zvědavosti sáhli po knize, která byla původně určená pro vašeho mladšího sourozence, ale vy jste chtěli vědět, o čem čtou dnešní děti? V případě Dívky, která chtěla zachránit knížky jsem klidná. Pokud je kniha průměrným vzorkem spisovatelské tvorby pro nejmenší, nemusíme zahazovat šanci na výchovu budoucích velkých čtenářů.

První věc, která mě na útlé knize zaujala, jsou ilustrace. Každá stránka knihy se může pochlubit neotřelými kresbami postav z pera Lisy Aisato. Společně s většími písmeny a prokladem mezi nimi jsou právě ilustrace jednoznačnou návnadou pro čtenáře. S touto ilustrátorkou jsem se dosud nesetkala, ale její tvorba mi nejvíce připomínala typické obrazy české kreslířky Lény Brauner. Obrázky, jakoby částečně rozpité, kdy většina zobrazuje větší hlavu postavy a její laskavý obličej, určitě zaujmou nejednu čtenářskou duši.

Příběh o malé Anně, která se bojí stárnutí, protože jí už brzy bude deset (!), je neotřelý a zároveň v sobě ukrývá i druhý. Nadšená čtenářka tráví v knihovně tolik času, až zjistí, co se stává s knihami, které si nikdo dlouho nepůjčí. Jednoho dne jí ale knihovnice ukáže knihu s tajemným koncem. Anna probudí zájem o příběh nejdříve u svých spolužáků a později i v celém městě. Jaký má ale knížka Zakletý les skutečný konec? Objeví Anna jejího autora a zjistí to?

Kniha norského spisovatele Klause Hagerupa je příjemným osvěžením od starších pohádkových příběhů. Přečíst by si ji měly právě děti ve věku Anny, ale potěší i nás dospělé. Právě díky nadčasovosti příběhu a jeho neotřelosti oproti starým známým pohádkám a příběhům pro děti zaujala také mě. Knížku doporučuji hlavně jako dárek pod stromeček k Vánocům. Co by to přeci bylo za Vánoce bez jediné knihy od Ježíška?

Knihu můžete zakoupit zde.

Lýdie Hájovská

Studentka pavědního oboru Žurnalistika na Univerzitě Palackého. Kromě Heleny v krabici činná také na serveru DobryZpravy.cz. Svou upřímnost a tvrdohlavost někteří (k její nelibosti) zaměňují za drzost. Směje se i vtipům, které ostatním vtipné nepřipadají.