RECENZE: Bůh hromu a blesku opět zachraňuje svět

Nastal podzim a pro Hollywood to znamená vytasit další marvelovku. Již potřetí přišla řada na boha hromu a blesku. Režie se tentokrát chopil Novozélanďan Taika Waititi, který stojí za hororovou komedií Co děláme v temnotách, a to stylem sobě vlastním. Thor: Ragnarok je nablýskaná retro show plná humoru, na které Helena nemohla chybět.

Ne každý si toho ještě všimnul, ale většina komiksovek jede podle prověřené osnovy. Jistá pravidla platí pro hrdinské debuty a jiná zase pro jejich pokračování. Úvodní scéna s Thorem je krásný příklad této rutiny. Pro začátek stačí hlavního hrdinu vhodit do nebezpečné situace, připomenout jeho charakter, schopnosti a dostat ho (nejlépe jen o fous) bezpečně zpět domů. Nový příběh může začít. Nutno říct, že zde to funguje na jedničku, protože tu máme sympaťáka, který to umí se svým kladivem (bez dvojsmyslů, prosím) a několik CGI zrůd, které dostanou co proto.

Co se hlavního příběhu týče, nejde o nic přelomového. Brzy zjišťujeme, co se od minulého filmu stalo s Odinem a že to vlastně vždy nebyl až tak hodný tatík a má svá tajemství. Jedním z nich je Hela, bohyně podsvětí, která dostane příležitost podrobit si Asgard, čehož i patřičně využije. Nebohý Thor přichází o své kladivo, je poražen a ztracen v hlubinách vesmíru. V kostce – opět tady máme vyhoštěného hrdinu, který hledá cestu zpět, aby zastavil padoucha, jenž mu mezitím z domova dělá kůlničku na dříví. Nepřipomíná vám to něco?

Mohlo by se zdát, že se nám rozjelo pořádně temné drama. Opak je pravdou. Taika Waititi se velice snaží v určitých pasážích navodit atmosféru blížícího se konce světa (Ragnarok), ale ten nepříjemný pocit ve vás prostě ne a ne probudit. Film až moc pluje na vlnách humoru a skloubit tyto dva odlišné žánry je v tomto případě opravdu těžké.

Půlka filmu se odehrává na neznámé planetě Sakaar, což je jakési odpadiště vesmíru, kde vládne samolibý vládce v podání Jeffa Goldbluma. Ten vlastní partu gladiátorů, mezi které se nedobrovolně přidává Thor, aby se utkal s místním šampiónem. Jak víme z trailerů, je to Hulk a my konečně zjišťujeme, kam nám tento Avenger zmizel. Oba dva hrdinové se brzy dostanou z nesnází a společně s Thorovým bratrem a padlou Valkýrou se vrací na Asgard, aby zabránili blížícímu se konci.

Rád bych se v tom už dál nerýpal, ale nemůžu si odpustit připomínku, že to šlo udělat lépe. Především byl trestuhodně nevyužit potenciál planety Sakaar a její diktátorské vlády. Také jsme očekávali parádní souboj v aréně, ale Thor s Hulkem se jen chvilku kočkují, takže žádný souboj Titánů nečekejte. Vše zachraňuje hlavně humor a Tom Hiddleston jako pletichář Loki, který mi nikdy k srdci nepřirostl, ovšem tentokrát si vysloužil mé uznání.

Ale nechci jen negativně kafrat. Je na čase pochválit, co se opravdu povedlo. Jak jsem už předznamenal, humorná stránka tohoto pokračování je opravdu bravurní. Konečně jsme se dočkali epických nebo chcete-li hrdinských scén, u kterých vám není trapně. Tvůrci našli recept, jak tento komiksový nešvar přetavit v něco smysluplného. Za zmínku stojí situační gag s nebezpečným vlkem nebo některé zpomalovačky. Samozřejmě v žádné marvelovce nemůže chybět Stan Lee a troufám si říct, že jde o jeho nejlepší cameo. Co mě mile překvapilo, podobných štěků v podání celebrit bylo víc. Proto pozorně sledujte divadelní scénu v první polovině filmu.

Přestože je to možná o chlup nejlepší Thor, který umí mile překvapit, a těch 130 minut vám svižně uteče, bohužel se nemůžete zbavit dojmu, že to všechno je vám nějak povědomé. Syté barvičky, podivné zrůdičky, osmdesátkový feeling a hláškami napěchované postavy. Marvel tak dost možná připravuje půdu pro nadcházející spojení Avengers a Strážců galaxie, které nás čeká příští rok v květnu.

Někdo by mohl namítat, že třetí Thor neměl po předchozím díle laťku nastavenou příliš vysoko, ale já si dovolím nesouhlasit. Podle mě tam žádná laťka ani nebyla, nebo se válela někde na zemi. Thor: Ragnarok má sice spoustu nedodělků, ale pokud jste fanoušci tohoto universa, určitě překousnete nezajímavého záporáka nebo chybnou mytologii. Pokud fanoušci nejste a v tomto komiksovém vesmíru se moc neorientujete, možná budete trochu ztraceni. Ale přesto – jo, běžte na to. Je to show, která vás bude bavit.

HODNOCENÍ: 65 %