Vyhledávání

Něco si přej! Padá STAG

Snad každý student Univerzity Palackého se s tímto problémem při zápisu předmětu setkal. Síť je přehlcená, a jednoduše spadne. Většinou vám ti šťastnější zaberou místa zrovna v tom semináři, který vám nejlépe zapadal do rozvrhu. Olomouc je svým STAGem proslulá. Jak je na tom ale Brno a jejich IS? Mají studenti „Masaryčky“ stejné problémy?

Na začátek je třeba představit oba dva systémy, protože ač se to na první poheld nezdá, každý z nich je trochu jiný. Už samotný název STAG. Pro ty, kdo doteď ještě netušili, je to zkratka STudijní AGenda. Takže je v podstatě hned na první pohled jasné, jaký účel tento systém má. Oproti tomu IS je zkratka Informační Systém. Taky se vám to zdá moc obecné? Ono to tak v podstatě je. Na začátek bych jen podotkla, že Masarykova univerzita byla první v republice, která začala elektronický systém používat, a jejich IS je tedy nejstarším u nás. Tento systém totiž není jen systémem pro registraci předmětů, zapisování zkoušek a zápočtů. Součástí ISu je také například nástěnka, kde seženete kromě nabídek na brigádu, místa k bydlení či nových knížek také například seznamku, nabídku k spolujízdě nebo třeba ztráty a nálezy. Ale který systém je tedy lepší?

První připojení do systému

V podstatě můj první problém se STAGem nastal ještě předtím, než jsem v něm byla vůbec registrovaná. Mé zařazení do systému se z nějakých příčin zpozdilo, takže v době, kdy už měli jiní prváci hotový rozvrh, já jsem se stále ještě nemohla ani přihlásit. A když se to tedy s mírným zpožděním povedlo, musela jsem holt oželet nějaký předmět, protože kapacita už byla plná. O tom, že jsem se musela každou chvíli znova přihlašovat, protože jsem asi nebyla dostatečně aktivní, radši pomlčím.

Pro prváka, který se poprvé připojí do ISu, je to jedna velká neznámá. Systém je opravdu složitý a přijít na všechny jeho záludnosti trvá prakticky celý první semestr.  A stejně se mu většinou nepovede zaregistrovat si naporvé třeba tělocvik (ano, v Brně jsou povinné dva semestry tělocviku), protože holt ještě nezná všechny finty, které už mají „zmáknuté“ jeho starší kolegové.

STAG vs. IS - 1:1

Zápis předmětů

To, že se v Olomouci zrovna registrují předměty, pozná ten, kdo není z UPéčka na facebooku na první pohled. Zoufalých statusů je tam totiž během jednoho odpoledne hned několik. Jak jsem již naznačila na začátku článku, poznal tento problém snad každý, není to tedy třeba více rozebírat. Můžeme jen doufat, že se to třeba jednou změní.

Brňané jsou na registraci rozděleni do tří registračních vln. Ve své podstatě to vypadá tak, že třeťákům (když se teď budeme bavit o bakalářském studiu) je umožněna registrace v pondělí, druhákům ve středu a ubozí prváci se můžou registrovat až v pátek. Samozřejmě, že se systém v době největšího náporu značně zpomalí, ale rozhodně nespadne, nebo mě neodhlásí.

STAG vs. IS - 1:2

Ochrana osobních údajů

Sama jsem byla překvapena, že jsem se dostala do STAGu jako nepřihlášený uživatel. Samozřejmě, že jsem se nemohla přihlásit ke zkoušce, ale mohla jsem si prohlédnout například sylaby předmětů, rozvrhy předmětů a v neposlední řadě také studenty UP, obor, který studují, a jejich rozvrhy. Výhodu této možnosti vidím leda v případě Mafie, jinak mi to přijde jako zásah do soukromí. Člověk nikdy netuší, jak toho jiní zneužijí.

Do brněnského ISu se prakticky nikdo jiný než přihlášený uživatel nedostane. Nevýhodou je tam zase ale to, že s ukončením studia účet automaticky nezaniká. Takže i já, jakožto student, který na „Masárně“ svá studia už ukončil, mám možnost se do ISu přihlásit, a ačkoli jsou některé funkce omezené, stále tam mám ještě přístup.

STAG vs. IS - 2:3

Za všechnou může...

Jedno mají oba tyto systémy společné. Když nevíte, na koho či na co svést problémy s rozvrhem, na obou univerzitách to můžete hodit na informační systém. Vždyť to tak ale je, ne?

STAG vs. IS - 3:4

Ačkoli to bylo těsné, vyhrál v tomto malém souboji IS. Nic to ale nemění na tom, že studujeme v Olomouci, tudíž se budeme muset potýkat s tradičním problémem padajícího STAGu nejspíš do konce svých studií. Ale zároveň můžeme doufat, že se situace změní k lepšímu.