Vyhledávání

Křížem krážem obory: rekreologie

Napadlo vás někdy, co asi obnáší a „jak chutná“ studium nějakého úplně jiného oboru, než kterému se věnujete vy? Zajímá vás, co si o něm myslí ti, kteří se v něm vzdělávají, a jak jej oni sami hodnotí? Pak si rozhodně nenechte ujít nový projekt Heleny v krabici v podobě maličkého kukátka do specifik různých oborů! V aktuálním díle se zaměříme na mýty opředenou REKREOLOGII.


 

V předchozím díle jsme se podívali na náročný zdravotnický obor VŠEOBECNÁ SESTRA, kde byste našli jen jedinou vzácnou výjimku, v konečném důsledku potvrzující, že se stále jedná o dámský obor. To ovšem nikterak neubírá jeho přísným požadavkům, mezi něž patří i velké množství nemocniční praxe, ždímající ze studentek opravdové maximum. A to jak po stránce časové a energetické, tak osobnostní, protože kdo z nás by si přál zůstat v péči nešikovné a zamračené sestřičky?

Aktuální díl nás ale přenese do úplně jiných vod, které se na UPOLu objevují…

 

 

Petr, III. ročník (= 3. ročník bakalářského studia)

Jak byste stručně charakterizovali svůj obor?

Obor rekreologie (též zkráceně „rekre“) se zabývá zdravým životním stylem, jeho zpřístupněním pro populaci, také se ale zaměřuje na manažerskou činnost v oblasti sportu a rekreace, zážitkovou pedagogiku, kterou můžeme využít například při team-buldingových akcích, a spoustu dalšího.

Co vás na oboru nejvíce baví?

Myslím, že je tento obor naprosto specifický, a to nejen co se týče osnov, ale i celkovou charakteristikou a lidmi, kteří jej tvoří (ať už vyučující, tak i studenti). A to mě na rekreologii baví. Je to úplně něco jiného než chemie, kterou jsem předtím studoval. Rekreologie pro mě není jen obor, ale je to také životní styl, přátelé, „rodina“ a hromada zážitků.

Lišilo se v něčem vaše očekávání od skutečnosti?

Nečekal jsem, že mě to tak pohltí.

Co vám připadá nejtěžší?

Nejtěžší je vysvětlit lidem, co to vlastně studuji a k čemu mi to bude. Upřímně, s „rekre“ nemůžu dělat moc věcí, co bych bez ní nemohl. Možná by to dokonce mohl dělat každý. Jenže to je právě ono – každý to nedělá. Navíc je tohle studium ideální cestou k tomu, jak si prodloužit mládí, získat hromadu zážitků i zkušeností do života a maximálně si užít studentská léta. Díky tomu, že není studium rekreologie tolik náročné, zbývá nám dost času na to, abychom se mohli sami uplatňovat ve svých životech. To vám většinou, například na lékařské, nehrozí. Na „rekre“ je na vás, jak moc tomu dáte, jak moc si z toho odnesete a jestli se budete celé studium spíše flákat, nebo využijete ty neskutečné možnosti, které vám nabízí.

Podařilo se vám už někdy uplatnit to, co jste se naučili?

Například když jsem byl jako animátor na dětském táboře nebo když jsem průvodcoval přechod Korsiky. Celkově si myslím, že mé chování v běžném životě je nějakým způsobem mým studiem ovlivněno.

Pozorujete na sobě – a svých spolužácích – nějakou profesní deformaci?

Asi ani ne, většina z nás je „šáhlá“ už od začátku. (smích)

Doporučili byste svůj obor maturantům?

Rozhodně. Důvody jsou myslím jasně znatelné z předchozích odpovědí.

Kdybyste mohli svou volbu změnit, vybrali byste jinak?

Jak už jsem psal výše, dříve jsem studoval chemii, dokonce i střední chemickou, a přírodní vědy. Myslím, že tahle změna byla nejlepší, jakou jsem mohl učinit, a pokud bych chtěl měnit, tak jen ročník… První ročník rekreologie bych nejraději opakoval stále dokola a dokola.

Co byste si rádi v Heleně přečetli?

Jednoho dne bych se rád dočetl o tom, že je Olomouc městem s největší prosperitou zdravého životního stylu v ČR. Nebo že je BALUO nejnavštěvovanějším sportovním střediskem ve městě.

Který jiný obor byste chtěli přiblížit vy?

Indonéštinu.

 

 

Aleš, I. ročník (= 1. ročník bakalářského kombinovaného studia) + předtím nedokončený III. ročník (= 3. ročník bakalářského prezenčního studia)

Jak byste stručně charakterizovali svůj obor?

Charakterizovat rekreologii (zkráceně „rekre“) je dost těžké a v podstatě to nejde. Ale lidé to často dělají – a díky tomu pak vznikají fámy. Rekreologie je mix více zaměření, jako například pedagogika, manažerství, ekonomie, zdravotnictví… Nejvíce však ta pedagogika, se zaměřením na tu zážitkovou a volnočasovou (v rámci Bc. je pedagogická způsobilost a v rámci Mgr. pak pedagogické minimum.) Manažerská část je zaměřená na oblast volnočasovou – různá střediska, třeba s lyžováním, nebo agentury pro team-building či hotely a lázeňství atd.  

Co vás na oboru nejvíce baví?

Že to není jen nudná teorie, ale velká část (bohužel ne vše) se vysvětluje přímo na konkrétních příkladech anebo se i přímo reálně aplikuje.

Lišilo se v něčem vaše očekávání od skutečnosti?

Ano, ale jen v pozitivním světle. Přátelský kolektiv (včetně vyučujících) a učivo, které je i pro praxi a není to jen teorie.

Co vám připadá nejtěžší?

Anatomie, anatomie a zase anatomie. Dále pak fyziologie a trochu i angličtina.

Podařilo se vám už někdy uplatnit to, co jste se naučili?

Ano. Jak už zaznělo na začátku, „rekre“ je mix hodně věcí. A možná jeden z oborů s nejvíce předměty od psychologie, managementu a zmiňované anatomie až po kurzy jezdectví či tance. Takže člověk si najde, co potřebuje. A to nemluvím o množství licencí či certifikátů, které se dají získat během studia.

Pozorujete na sobě – a svých spolužácích – nějakou profesní deformaci?

Leda věčnou hravost. A nechuť někde sedět a psát seminární práci.

Doporučili byste svůj obor maturantům?

Jestli bych doporučil? Ano, ale ne všem! Rekreologie je parádní obor, na kterém si člověk opravdu studium užije, a kurzy jsou neopakovatelným zážitkem. Dokonce jsem měl spolužáka, který byl už vystudovaný inženýr, a na „rekre“ šel, aby si ho užil, a taky se mu to podařilo. Každopádně díky fámám si plno lidí myslí, že „rekre“ udělá každý, ale to není pravda. Na obor je už velká třídička při přijímačkách, navíc je často náročná fyzicky i psychicky, kdy člověk musí čelit mnoha výzvám, kterým nikdy předtím čelit nemusel – a to není pro každého. Někteří díky tomu mohou i trpět a pro tyto lidi to určitě není vhodný obor. Dále je také potřeba si uvědomit, že má rekreologie 1/3 předmětů společných pro FTK (anatomie, biomechanika, fyziologie, sociokulturní kinantropologie), 1/3 pedagogické způsobilosti (pedagogika, psychologie, angličtina, sociologie) a 1/3 jsou přímo „rekre“ (kurzy, hry, ale i management či ekonomické předměty). Velkou třídičkou pak zůstává anatomie. Ale pokud člověka láká tento směr anebo nějaký ze směrů, které rekreologie nabízí, a není si třeba jistý který, tak se „rekre“ stává jednoznačnou volbou.

Kdybyste mohli svou volbu změnit, vybrali byste jinak?

Ano, šel bych na „rekre“ hned po maturitě.

Co byste si rádi v Heleně přečetli?

Upřímně? Nečtu ji a asi se k ní ani nedostanu. Mám dvě práce, dálkově školu a do toho dělám taneční večery, takže obecně musím hodně vybírat, co udělám s tím málem času, co mi zbývá.

Který jiný obor byste chtěli přiblížit vy?

Třeba tříletý obor na Právnické fakultě.

 

 

Tomáš, III. ročník (= 3. ročník bakalářského studia)

Jak byste stručně charakterizovali svůj obor?

Rekreologie se skládá v bakalářském studiu ze dvou zaměření. Prvním je aktivní životní styl, druhým management sportu. V těchto dvou směrech studenti mají předměty jako fitness, marketing ve sportu, metodika vedení akcí, management sportu apod. Velkou součástí rekreologie jsou kurzy, na kterých si katedra zakládá. Rád vzpomínám, když mi jedna paní řekla, že na rekreologii se člověk dostane k ochutnávce všech koření světa, které jsou spojené s pohybovou aktivitou. Poté je na nás, co nám vonělo nejvíc, a tou cestou se vydáme.

Co vás na oboru nejvíce baví?

Pestrost oboru, spolužáci a kurzy.

Lišilo se v něčem vaše očekávání od skutečnosti?

Myslím si, že pro každého je vysoká škola jedna velká neznámá a neví, co od toho očekávat. Ale zatím zde prožívám nejbáječnější léta svého života.

Co vám připadá nejtěžší?

Nejtěžší mi přijde ten dril samovzdělávání, kdy je člověk odkázán sám na sebe. Ale určitě to je dobrá příprava do profesního života.

Podařilo se vám už někdy uplatnit to, co jste se naučili?

Ano, člověk zde hodně propluje do fitness a zdravé výživy. Dále komunikační dovednosti, protože rekreolog většinou pracuje s lidmi, a tohle beru jako hodně velké plus. Teď nás čeká pořádání katederního plesu Rekreflám, kde si vyzkoušíme v praxi i vědomosti z oblasti managementu, jako marketing, PR, komunikace se sponzory, organizace události apod.

Pozorujete na sobě – a svých spolužácích – nějakou profesní deformaci?

Na sobě určitě, já jsem člověk ze střední průmyslové. Ale myslím, že většina lidí, co jde na rekreologii a ten obor chce dělat, jsou na stejné myšlenkové vlně nebo to mají v hlavě podobně nastavené – a to se v průběhu jen více a více rozvíjí.

Doporučili byste svůj obor maturantům?

Určitě ano!

Kdybyste mohli svou volbu změnit, vybrali byste jinak?

Pokud chce člověk dělat sportovní fakultu, tak v bakalářském studiu určitě ano. Člověk dostane přehled o tom, co ho baví, co ho nejvíc láká, v čem má talent, a to může dále rozvíjet. Poté na magisterském studiu se studium dělí na směry, kterými se člověk chce přímo ubírat, a podle toho jsou rozděleny i předměty. Sám jsem ale přemýšlel, že bych šel někam, kde je předmět čistě zaměřen jen na mou vybranou oblast. Nakonec mě rekreologie vtáhla natolik, že si užiji další dva nádherné roky na tomto oboru.

Co byste si rádi v Heleně přečetli?

Nějaký jednoduchý komiks, kde budou zachyceny každodenní příběhy, radosti a trable studenta UP.

Který jiný obor byste chtěli přiblížit vy?

Dramaterapii.

 

 

Zdroj doplňujících obrázků k článku: Zdraví a sport.cz

 

 

Eliška Šlesingrová

Studentka logopedie IV. ročníku UPOLu, která ráda kreslí i píše povídky, občas básní, zbožňuje hraní badmintonu, a hlavně, bráchova jezevčíka!