Vyhledávání

Fejeton ze studny: Zkouškový – recenze

Vývojářské herní studio UPOL je známé vynalézavostí a rafinovaností svých produktů. Často je sice kritizováno za to, že jejich hry nejdou ani dohrát nebo že jsou plný bugů, kvůli nimž se hráč sekne v prvním druhém semestru (jak zde nazývají levely). Mezi ty nejslavnější bugy patří například Vertigo nebo třeba S-cube, ale pokud je hráč schopen stáhnout opravné patche (černý kafe nebo ranní brufík), může hrát dál. Díky houževnatosti silné herní základny, dnes činí počet registrovaných hráčů číslo kolem dvaceti tisíc. Herní pecky jako Shadows of Menza i Semínárka: Origins se dočkaly úspěchů jak mezi hráči samotnými, tak mezi kritiky.

Nedávno vydal UPOL svůj poslední a dlouho vyvýjený áčkový (přesně tak, Áčkový) trhák s prostým názvem Zkouškový. Redakce měla možnost zkusit si beta verzi. Zajímá vás, co můžete očekávat?

Natvrdo!

To, že hlavní doménou UPOLu je reálnost, je všeobecně známo. Ve Zkouškovým však zašli ještě dál než obvykle. Vizuál nemá nejmenší chybku, se zvukem je to už trochu horší. To, že prakticky neexistuje herní soundtrack, a pokud chcete hudbu, musíte instalovat do programu vlastní mp3ku, je trochu zarážející, avšak hezky to ladí k celkové nekompromisnosti hry.

S omezeným počtem pokusů o dohraní už je ona intolerance trochu otravná, zvlášť když prakticky neexistují checkpointy a pokud všechny pokusy vyčerpáte, musíte začít znova od prvního semestru/levelu.

RPG, adventura nebo FPS?

Další zvláštní věcí je žánrový mix. Při většině vedlejších questů se hra tváří jako adventura, což je pozorovatelné u často opakované mise Zbrojka: Search and Learn. Škatulka adventury však nějak nekoresponduje s tím, kolik času musíte věnovat své postavě, aby vypadala a chovala se podle vašeho gusta.

Vybavení i oblečení je drahá záležitost, nehledě na to, že musíte svou postavu živit a starat se o její zábavu, aby nechcípla nudou. Tyto RPG prvky jsou ze začátku (zvlášť v prvním semestru) hodně zábavné, po nějaké době se z toho stává otravná rutina, s čímž se ale musí hráč smířit vzhledem k herní době, trvající přes dva tisíce hodin (!).

Pro zařazení hry Zkouškový mezi RPG mluví i to, že většinu finálních bossů musíte zlikvidovat v dialogovém módu, který je mimochodem neskutečně propracovaný, avšak velice obtížný. Máte bambiliony a bambiliony možných odpovědí, ale jen málo z nich vás posune v rozhovoru dál. Navíc je čas pro odpověď většinou omezený, a hra v tomto momentu nejde pauznout.

A tím se dostáváme k tomu hlavnímu.

Akce!

Hlavním cílem hry je likvidace bossů. Po celé Olomouci (svět, kde se Zkouškový odehrává) je jich plno, ale musíte je likvidovat jen v čase tomu určeném, jinak jsou pro vás absolutně nedotknutelní. Pokud tohle pravidlo porušíte, může se stát, že se hra sama od sebe restartuje a už ji možná nikdy nebudete schopni nainstalovat znovu.

Verdikt

Zkouškový je zábava pro hardcorový pařany, kteří se nebojí strávit u ní hodiny a hodiny. Příjemné je, že vás tahle pecka i životně posune mnohem dál, pokud se vám jí podaří dohrát.

A co víc, po každém zakončeném levelu se vám otevře bonusová mapa Corners of Stodolní, pokud se ji však rozhodnete hrát, doporučuji mít silný procesor, protože by vám mohl docela pěkně kleknout celý počítač.

Have fun, players.

Jan Studnička