Virtuózní kabaret pro náročné

Petr Šrajer

Autor: Petr Šrajer
Datum

Sideman světových hvězd, ale také výrazný experimentátor se zajímavou sólovou dráhou Adrian Belew vystoupil 22. dubna poprvé v Olomouci. Podle svých slov ze závěru koncertu zde nebyl naposledy!

V olomouckém Sklubu se americký rockový vizionář představil v doprovodu svého Power Tria, se kterým začal koncertovat ještě v dobách svého působení v King Crimson. Především z řad fanoušků této vlivné prog rockové kapely se rekrutovala také většina návštěvníků sobotního koncertu. Však se také dočkali karmínových hitů jako Frame By Frame, Elephant Talk nebo povinné ozdoby každého koncertu Adriana Belewa, skladby Three Of A Perfect Pair.

Kytarista a zpěvák Adrian Belew se ale soustředil hlavně na vlastní tvorbu. V její prezentaci mu kromě neodmyslitelného tremola, looperů a řady dalších efektů zdatně sekundovali o generace mladší hudebníci. Posluchač tedy nevěděl, jestli se má soustředit spíše na mladou baskytaristku Julie Slick, která se rozhodně nespokojila s pozicí doprovodného nástroje, a nebo na bubeníka Tobiase Ralpha. Tomu totiž pro změnu nedělalo problém vystřídat v prodlouženém závěru Three Of A Perfect Pair takové množství rytmů, které normální kapela nevyčerpá na celou diskografii.

        18033533_848644895274736_3139543417605485395_n18010142_848644805274745_2439770691597885500_n (1)

Ačkoliv se konkrétně v tomto případě nejednalo o improvizaci, ale o pečlivě nacvičenou pasáž, činila tato část potíže spíše jejímu autorovi. Adrianu Belewovi se totiž prodloužený závěr skladby Three Of A Perfect Pair podařil až na třetí pokus. Na jednu stranu to bylo kvůli extrémní náročnosti kompozice pochopitelné, na stranu druhou se možná jednalo o předem připravený příspěvek Belewa – baviče.

Adrian sice mezi písněmi raději pouštěl nesmyslné samply, než aby komunikoval s publikem, do svého projevu ale prvky humoru zakomponoval. Ať už tím, že nechal svou kytaru pomocí efektů rozesmát, nebo prostřednictvím vzájemné uvolněné interakce s ostatními členy skupiny. Došlo i na Belewův pověstný messienovský “zvěřinec.” Tentokrát hudebník pomocí kytary napodobil například mouchu nebo hejno racků.

Rozpustilá část večera se plynule střídala s tou matematicky přesně vyměřenou a technicky i posluchačsky náročnou. Atmosféra vystoupení měla ale pořád daleko k frippovsky chladnému perfekcionismu King Crimon. Publikum reagovalo nadšeně i na nové skladby, určené původně pro mobilní aplikaci Flux by belew a nelze se divit, že v závěru koncertu Adrian Belew vyjádřil svou naději, že se nejedná o jeho poslední olomoucké vystoupení. Doufejme.

Foto: Michal Ernest


Štítky:

, , , , ,