Viktor Tauš: Točit film je jako učit se novému tanci

Barbora Adamová

Autor: Barbora Adamová
Datum

Malebnou Olomouc si pro její kouzlo vybírá spousta filmařů. Odehrává se zde také kriminální minisérie Modré stíny režiséra Viktora Tauše. Ten navštívil Univerzitu Palackého, aby zde debatoval se studenty o jeho životních i profesních zkušenostech, situaci v české kinematografii a v neposlední řadě o možnostech pro začínající filmové naděje. I Helena se ho zeptala na pár otázek.


Kolik času jste strávil v Olomouci přípravami na Modré stíny?

Vlastní příprava na natáčení trvala zhruba půl roku, zde jsem vybíral především vhodné lokace. Ty jsme volili velmi pečlivě, protože jsme kromě vlastního historického centra potřebovali najít také periferní oblasti, například sídliště.

Chtěl jste mít všechno autentické?

Ano, bylo pro mě důležité, abychom co největší část exteriérů mohli točit tady. To v České televizi není zvykem, protože je potom všechno samozřejmě časově daleko náročnější. Pracovní doba zaměstnance se počítá od výjezdu z Kavčích hor. Takže to, abych mohl točit vše tady, jsem musel vyvážit ušetřením na několika dalších částech rozpočtu.

Jak probíhala spolupráce s UP?

IMG_8748Viktor Tauš

Vystudoval FAMU. Ještě při studiích debutoval s filmem Kanárek, z části autobiografickém psychologickém dramatu o cestě k narkomanii. Poté se jako producent a scénárista podílel na komedii Poslední plavky. V roce 2008 režíroval návrat úspěšné generační komedie Sněženky a machři po 25 letech. O tři roky později produkoval rodinné drama Dům slovenské režisérky Zuzany Liové. Jako producent stojí také za snímky Líbánky, Klauni nebo Láska, soudruhu. Jeho nejnovějším režisérským počinem je čtyřdílná minisérie Modré stíny odehrávající se mimo jiné v prostorách Univerzity Palackého.

Zdroj: csfd.cz

Fantasticky. Byť to s námi často nebylo jednoduché, protože jsme omezovali provoz. Vyprávění Modrých stínů je do značné míry postaveno na architektuře, bez prostor Jezuitského konviktu by tak určitě nebyly takové, jaké jsou. Obecně byla podpora ze strany UP neuvěřitelná a jsem za to nesmírně vděčný.

V čem je pro Vás Olomouc jedinečná?

Pro mě je na Olomouci nejvíce fascinující to, s jakým respektem se zde lidé chovají k architektuře. Vidíte zde zajímavý kontrast – krásně udržované historické centrum, ale zároveň je to neuvěřitelně mladé město. Právě v tom tkví její unikátnost.

Ve vašem povídání jste se mimo jiné dotkl problematiky tvoření nových filmů. Myslíte, že začínající filmaři mají výhodu, ať už třeba jen v možnosti šířit svoje filmy na internetu?

Těžko říct. V minulosti bylo daleko složitější vytvořit si podmínky, ve kterých člověk mohl natočit film. Dnes je daleko obtížnější najít někoho, kdo se na něj podívá.

Autor literární předlohy Modrých stínů Michal Sýkora měl pro Vaši filmovou adaptaci jen slova chvály. Jak důležité je pro režiséra, že se dílo líbí právě spisovateli?

Pro mě je to všechno. Člověk se musí naučit při režírování vnímat spoustu věcí. Vždy říkám, že se jedná jen o umění adaptace díla a nikoli autorské umění. A za jakoukoliv formou adaptace je záměr udělat dílo srozumitelnější, působivější pro jeho diváky. Což jsem rád, že se u Modrých stínů povedlo.

Ve Vaší filmografii můžeme najít 7 filmů, na kterých jste se podílel buď jako režisér nebo producent. Také jste pracoval v reklamní agentuře a točil pro významné světové značky. Trošku mě zaráží, že každý projekt, na kterém se podílíte, je úplně jiný.

To mě na tom právě tak baví. Ta různorodost. Často říkám, že točit film je jako učit se novému tanci. Pořád jste v té stejné tančírně, ale když vyzvete dámu k tanci a začne hrát hudba, pokaždé se musíte přizpůsobit. Pokaždé budou potřeba jiné kroky, které se musíte naučit.


Štítky:

, , , , ,