Jeden svět Olomouc rozehrál své město pomocí Minecraftu

Eliška Vrbová

Autor: Eliška Vrbová
Datum

Páteční večer patřil na festivalu Jeden svět Olomouc švédskému dokumentu Rozehraj své město (Gaming the Real World). Díky tomuto filmu režiséra Anderse Eklunda se diváci mohli dozvědět, jaká je budoucnost plánování stavby městských čtvrtí pomocí počítačových her, jako je například Minecraft. Po projekci následovala debata se třemi hosty – Stanislavem Popelkou a Tomášem Pourem z katedry geoinformatiky Přírodovědecké fakulty a profesionálním gamerem Ladislavem Loukotou píšícím pro webový magazín Games.cz

Snímek začíná příjezdem týmu projektu Block by Block do Nepálu. Tam se totiž realizoval jeden z jejich prvních návrhů pro stavbu relaxační zóny v centru města vytvořený pomocí hry MinecraftBlock by Block je projektem speciálního týmu firmy Mojang, která je vydavatelem Minecraftu. Zaměřují se na výstavbu nových domů a společných prostor v rozvojových zemích namísto slumů, co se stále více a více rozrůstají. Ve filmu se tak podíváme nejen do Nepálu, ale také do jednoho z největších slumů v Africe – Kibera v hlavním městě Keni Nairobi.Lydia Winters Nepal

Dokument bere diváky i na festival Minecon do Londýna, což je obrovské setkání příznivců hry Minecraft z celého světa. Lydia Winters, dnešní Brand Director ve firmě Mojang, začínala s hraním Minecraftu a dávala ho na YouTube, pod přezdívkou MinecraftChick. Dnes je součástí týmu Block by Block společně s Vu Buiem a Pontusem Westerbergem, s nimiž právě jela na Minecon projekt představit. Fanouškům Minecraftu se pak i podepisovala na památku, ti si ji pamatují ještě jako MinecraftChick.

BlockbyBlock_Nepal

Kromě Minecraftu se však k navrhování plánů měst používá i hra Cities: Skylines od společnosti Paradox Interactive. Tu využívají v samotném Švédsku pro navržení takzvaných ekologicky udržitelných měst. Třetí příběh, který dokument sleduje, je samotné vytváření počítačové hry Block’hood architektem José Sanchezem z Los Angeles. V Rozehraj své město můžeme vidět, jak s nápadem vytvořit hru určenou pro plánování měst přišel, jak ho zrealizoval, i jak ho vpustil do světa pomocí služby Steam. Hra Block’hood se také objevila na seznamu deseti nejočekávanějších her roku 2016 podle americké webové verze deníku The Guardian. To byl pro Josého, který nikdy nebyl herním developerem, nýbrž architektem, obrovský úspěch.

Jose Sanches2

Po filmu došlo opět na debatu s odborníky z oboru, tentokrát to byli (na fotografii zprava) vědecký pracovník na katedře geoinformatiky Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého Stanislav Popelka věnující se 3D modelování a počítačové kartografii, doktorand Tomáš Pour z téže katedry, ten se věnuje zejména vizualizaci městské krajiny, prostorové analýze, ale i počítačovým hrám, a do třetice novinář na volné noze a profesionální gamer píšící pro server Games.cz Ladislav Loukota.

Pánové přiznali, že ani jeden z nich Minecraft nehrál déle než pár minut a ani s žádnou jinou hrou zmíněnou v dokumentu co dočinění neměl. Nicméně byli schopni velmi podnětně odpovídat na dotazy z publika, které se týkaly zejména převedení naplánovaného vizuálu do reality a úskalí s tím spojených.

Foto: Jeden svět, Tomáš Odstrčil

Štítky:

, , , , , , , , , , ,