Akademik: Tai chi? Nejhorších je prvních 10 tisíc pohybů

Autor: Pavlína Vítková
Datum

Tento týden jsem se v doprovodu své velmi ochotné spolubydlící („No dobře, tak tam teda s tebou půjdu…“) vydala na lekci taoistického bojového umění tai chi. A jak už název samotný napovídá, byl to opravdu nevšední zážitek.


Ihned po našem příchodu na Václavky si nás všímá lektor Honza Průša. Na první pohled je mu jasné, že jsme nováčci, vysvětluje nám proto základní principy cvičení. Dozvídáme se tak, jak správně držet tělo, v jaké pozici mít nohy či jak harmonizovat své pohyby. Následně se seznamujeme s tradiční sestavou 108 pozic. Nejprve nevěřícně pozorujeme, jak její část cvičí již zkušení účastníci kurzu, potom už se zapojujeme a pokoušíme se při tom, pokud možno, neztrapnit.

Pomalé pohyby, rozvíjející zejména tzv. vnitřní sílu, nejsou nikterak fyzicky náročné, ovšem člověk se musí opravdu soustředit. Jakmile se totiž jen na vteřinu zamyslíte, okamžitě zjistíte, že zapomínáte na nějakou část svého těla, popřípadě se v pohybech úplně ztratíte (a věřte mi, vím moc dobře, o čem mluvím).

Během lekce se mimo jiné učíme i prvky s názvy jako „mraky“ nebo „bič“. A ač druhý jmenovaný může znít trochu krutě či násilně, jedná se o naprosto ladné a jemné cvičení. Tai chi totiž kromě samotného bojového umění klade důraz i na myšlenky a filosofii starých mistrů, tedy (mým laickým pohledem) nenásilí, vnitřní energii a měkkost.

Ještě nesmím zapomenout zmínit, že celá lekce probíhá vestoje. Jednotlivé prvky vždy nejprve třikrát předcvičuje trenér Honza, až poté je zkoušíme i my. Každou část si nacvičujeme celkem šestkrát, vždy třikrát s lektorem a třikrát sami. A musím se přiznat, že tato část mi dělá trochu problémy, protože mnohdy zapomínám na některý z pohybů a musím se tak otáčet po ostatních, abych mohla pokračovat.

S blížícím se zápočtovým týdnem zkrátka myslím i na jiné věci, než je tai chi. „Sestavu si nezapamatujete, ono to ani nejde. Člověk to musí cvičit asi tak dva roky, aby se do toho pořádně dostal. Ale nebojte, nejhorší je prvních deset tisíc pohybů,“ uklidňuje mě s úsměvem lektor.

tai chi

Pokud si ale chcete vyčistit mysl a na chvíli se oprostit od všeho toho stresu, rozhodně toto bojové umění vyzkoušejte. Nejlepší je ovšem s tímto cvičením začít již na počátku semestru, protože se tak sestavu naučíte od úplného začátku a nic vám tak nebude chybět.

Tip na závěr: Tai chi je vhodným prostředkem ke kultivaci těla a mysli, zlepšení zdraví a prodloužení života. Příznivě působí navíc i na svaly, páteř, vnitřní orgány či oběhový systém.

Zdroj obrázků: Bodypower.com a Funnyhappyquote.com


Štítky:

, , , , ,