Akademik: Poznejte své tělo na Gítánanda józe

Autor: Pavlína Vítková
Datum

Je 7:45 a já právě vcházím do tělocvičny. A ano, čtete správně. Lekce Gítánanda jógy začíná opravdu již takto brzy. Nejsem si tedy zcela jistá, jakou kvalitu bude mít tenhle článek. Nepatřím totiž zrovna mezi ranní ptáčata a nejsem proto ještě zcela při smyslech. Věřím ale, že alespoň elementární poznatky vám předám smysluplnou formou.


Tak tedy pro začátek – Gítánanda jóga patří mezi tradiční indické jogínské školy, i když vznikla až v 60. letech. Není totiž novým směrem, naopak by se dalo říci, že je návratem ke kořenům. Mnohdy je proto také označovaná jako jóga kultury starých mudrců. Osobně se s tímto typem cvičení setkávám poprvé, ale musím již v této fázi přiznat, že mi tradice indických mistrů nahání strach.

Atmosféra lekce však okamžitě jakékoli obavy eliminuje, cvičíme totiž v pološeru, za svitu několika svíček. Dokonce se uvolňuji natolik, že se až bojím, abych neusla. Jednotlivé pozice (neboli ásany) se střídají v poklidném tempu, přižemž největší důraz je kladen na dech. Člověk se tedy musí koncentrovat na své plíce a jejich jednotlivé části. S myšlenkami upnutými na respiraci pak jako první zkoušíme klasickou pozici hory.

Tato pozice mě opravdu baví, protože (slovy laika) prostě jen nehybně stojíte. A přiznejme si, že to je před osmou hodinou ranní dostačující “pohyb”. Následně však provádíme třeba pozice kobry, ryby či lomené svíčky, tělo se tedy časem opravdu rozhýbe. Konkrétně se během lekce zaměřujeme postupně na páteř, chodidla a pánevní dno. Jak vidno, za hodinu se toho dá stihnout vážně dost. Zmínit pak musím i védský pozdrav slunci, tedy asi nejznámější jogínskou sestavu.

Významnou část lekce dále tvoří uvolňování tzv. uzlů (v sanskrtu označovaných granthi). Dokonce zjišťuji, že jsou v těle tyto uzly hned tři. Prvním z nich je Brahma Granthi, tedy bod umístěný na dně páteře. V tomto místě se prý shromažďuje strach ze smrti, úzkost z nedostatku jídla a šatstva či ztráty přístřeší. Dalším uzlem je pak Vishnu Granthi, který se nachází zhruba v oblasti žaludku. Tento bod se obvykle spojuje s osobním egem, sílou a sebeobranou. Poslední je Rudra Granthi, který leží v oblasti třetího oka a souvisí s paranormálními a duchovními prvky. Během cvičení se tedy krom správného jogínského dýchání soustředíme právě i na tyto body. Navíc se pak od lektorky dozvídáme i něco o čakrách a jejich rozmístění v těle.

Jak jste tedy asi už pochopili, nejedná se jen o samotné cvičení, ale i o určitou mentální činnost. Protože jak je známo, jóga není jen sport, nýbrž i filozofie a životní styl. Dokonce musím uznat, že časný termín je vlastně vhodný, jelikož nakonec odcházím nabuzená a plná sil. Pokud tedy máte ráno čas, neváhejte a Gítánanda jógu určitě zkuste.

Zdroje obrázků: Fineartamerica.com a Someecards.com


Štítky:

, , , , , ,